Skip to content

Als organisaties beseffen dat het anders moet: op zo’n moment komen ze bij Groep5700 binnen. Ideeën genoeg, maar hoe gaan we ze stroomlijnen? Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? En welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven. Marktgericht werken. Structuur.

Marktgericht werken, samen die berg op

Het laatste half jaar heb ik veel gewerkt binnen uiteenlopende organisaties, met totaal verschillende uitdagingen. Maar overal hoor ik na een tijdje hetzelfde: “Eigenlijk is het ook wel logisch, dat we het op die manier moeten gaan doen. De markt is nu eenmaal veranderd.” Ja, dan rijd ik ‘s avonds tevreden naar huis. Want die logische verbetering, daar ga ik voor. Daar vraagt de markt om! Ik ga niet voor een drastische verandering, maar voor stappen die voor de organisatie logisch zijn. Los van bestaande structuren, bestaande manieren van denken die als een rem kunnen werken. Gebruik maken van wat al goed gaat, en dan samen mijlpalen halen. Op een andere manier resultaten behalen, marktgerichter werken, meer tevreden klanten, bovenop de berg willen komen. Ruimte geven aan ideeën die passen bij wat we samen willen bereiken, waar die ook vandaan komen, op ieder niveau binnen de organisatie.

Een verhaal in een leunstoel

Als ik voortgang zie, als ik merk dat mensen binnen de organisatie blij zijn met die duidelijkheid en de weg die we bewandelen, ben ik zeer tevreden. Ik woonde in de lente een bijeenkomst bij van ORO, één van de organisaties die ik samen met mijn collega’s van Groep5700 begeleid bij het zetten van stappen. De voorzitter van de raad van bestuur vertelde die dag vanuit een leunstoel zijn verhaal aan alle aanwezigen. Geen cijfers, geen PowerPoints, geen analyse; belangrijk voorwerk, maar niet iets waarmee hij zijn publiek zou beroeren. Hij vertelde alleen maar zijn verhaal. Totaal nieuw binnen die zorgorganisatie. De mensen genoten ervan, de verteller zei me erna hoe goed het voelde. Het vergde moed, en vanuit ons even wat overredingskracht. Maar toen het werkte: wat een energie gaf dat! Dingen vielen voor veel mensen op hun plaats. Voor mij een van de hoogtepunten van het afgelopen jaar.

En nu is het tijd voor hele andere verhalen, voor mijn vakantie. Een fijne zomer!

Marcel Zijp
Groep5700

Dit vind je misschien ook leuk
IMG_0693
Door de Coronacrisis komen sommige activiteiten tijdelijk stil te staan. Dat is vervelend, maar geeft ook ruimte om aan de slag te gaan met zaken waar normaal minder tijd voor is. Bijvoorbeeld met social media. Onze contentspecialist Ingrid geeft 5 tips om aan de slag te gaan met social media.
Ingrid-Marloes-5700
Leuk, fantastische content, maar wanneer kom je nou tot de beste content? En wat zijn veelgemaakte fouten? We moeten onze lezers activeren, raken, ze beïnvloeden, betrokken maken. Onderdeel uitmaken van hun levens, hun dagelijkse timeline, hun gesprekken. We lazen vorig jaar Epic Content van goeroe Joe Pulizzi. Dit zijn z’n belangrijkste tips, aangevuld met onze opmerkingen. Fantastische content De zes principes van fantastische content: Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor je klant, een vraag beantwoorden of een probleem oplossen. Dat is belangrijker dan vertellen over...