Skip to content

Udo Holtappels, mede-eigenaar van Groep5700, heeft gisteravond in café Van Bracht aan de Aarle-Rixtelse Kerkstraat de eerste Steun je Moerstaal-award ooit ontvangen. Stichting Taalverdediging beloonde de Helmonder daarmee voor zijn onvoorwaardelijke steun aan het behoud van de Nederlandse taal.

Holtappels was ontroerd door de uitverkiezing. ,,Taalverloedering en het overmatig gebruik van leenwoorden is voor mij een echte don’t. Natuurlijk ben ik überhappy met deze award en daarom heb ik besloten om, ondanks mijn drukke job als General Manager en Chief Storytelling van Groep5700, acte de présence te geven in dit chique etablissement. Het is mooi dat ik me heb kunnen onderscheiden met een basic en urban jargon in een wereldje waar nietszeggend en clichématig taalgebruik bon ton is.”

Faux pas
Communicatieman Holtappels ging nog even door: ,,Blijkbaar ben ik, met mijn woordkeuze, een einzelgänger in mijn branche. Local hero Wim Daniëls (voormalig Helmonder van het jaar, red.) was voor mij een echte angstgegner, maar hij begaat op taalgebied regelmatig een faux pas. Mooi voor mij, want deze exquise award is een must-have.”

De joyeuze winnaar wist aan het einde van de feestelijke uitreiking al wat hij met de prijs – een bronzen beeldje – ging doen. ,,Ik laat ‘m shinen op mijn schoorsteenmantel. Dan kan ik er optimaal van genieten als ik in volledige chillmodus op mijn chaise longue zit te loungen. En het bijbehorende geldbedrag komt waarschijnlijk ten goede aan een road trip.”

Geen bravoure
Stichting Taalverdediging-voorzitter Agnieszka Dujardin-Estévez Garcia, fervent neerlandica, zou graag meer personen als Holtappels zien. ,,De Nederlandse taal is dying, wat an sich best awkward is in dit chauvinistische land, n’est-ce pas? Gelukkig zijn er nog recalcitrante taalliefhebbers pur sang zonder bravoure zoals Udo, die en plein public en zonder gêne hun moedertaal blijven supporten. Helaas wordt dat soort mensen steeds zeldzamer. Excusez le mot, maar dat vind ik zum kotzen!”

Dit vind je misschien ook leuk
verrassen-met-content-5700
  Vroeger liet een organisatie alleen iets van zichzelf horen als er iets nieuwswaardig te vertellen was. Die tijd is echt voorbij. Je moet voortdurendtop of mind blijven, zorgen dat je er op het juiste moment bent in de hoofden van de klant. En ervoor zorgen dat die potentiële klant een klant wordt, en die klant een fan of zelfs ambassadeur. Je moet dus een manier vinden om veel vaker op het netvlies van je publiek te komen, ook als er niet iedere dag breaking news te delen is. En...
helmondse-musical-5700
Toen er in 2013 een organisatie werd gebouwd rond een droom, een Helmondse musical, kwam ik erbij voor de communicatie. Anderhalf jaar later hadden we tien keer een uitverkochte Berry, de Musical. Over twee maanden hopen we hetzelfde te bereiken met de opvolger, Verhaal van de Knaal. Cast, script, decor en muziek zijn veelbelovend! In dit artikel: waarom delen we mooie verhalen? Lid worden van de familie Bij het ontzettend gave project heb ik veel nieuwe inzichten vergaard waar uiteindelijk ook onze klanten baat bij hebben. Ik doel dan met name...