Ga uit van je eigen kracht en wees eerlijk!

Ga uit van je eigen kracht en wees eerlijk!

Onlangs werd ik positief verrast door een nieuwe reclame van Samsung. In september 2016 riep Samsung een type toestel massaal terug. Dit naar aanleiding van een aantal incidenten waarbij de accu van een bepaald type toestel ‘licht’ ontvlambaar was. Zie ook hieronder de inleiding van het persbericht:

Samsung heeft de verkoop van de Galaxy Note 7 tijdelijk stopgezet en roept verkochte toestellen terug. De actie is begonnen vanwege incidenten waarbij de accu van het toestel ontplofte. Volgens Samsung zijn er 35 incidenten geweest.

In verschillende commercials die Samsung begin dit jaar maakte, werd uitleg gegeven over de maatregelen die zijn getroffen na de ‘hete’ incidenten. Deze reclames worden breed gedeeld via zowel de traditionele als de nieuwe media. De kans is groot dat je een reclame uit deze campagne al voorbij hebt zien komen. Hieronder vind je een van de eerste video’s:

Omdenken en ombuigen

Een veel ingezette communicatiestrategie is het wegmoffelen van fouten of misverstanden. In deze tijd van verkiezingen merk je dat deze strategie ook wordt ingezet. Wat juist erg krachtig is, en veel meer van deze tijd, is het erkennen van je eigen fouten.

Je kunt je moeilijk verbergen, alles is tegenwoordig openbaar en praat jij niet over je merk, dan doet een ander dat wel! Je klanten weten de weg immers ook de weg naar social media te vinden. Mensen die negatieve content over je merk lezen van échte mensen, komt ook veel beter binnen. Het is niet voor niets dat de filmpjes van de ontploffende telefoons van Samsung snel viraal gingen via de diverse kanalen. Samsung heeft met een brand marketing campagne geprobeerd de merkbeleving van negatief om te buigen naar een positief merkbeeld.

Authenticiteit is van belang

Eigenlijk is het heel simpel. Wees gewoon eerlijk! In de commercial van Samsung wordt eerst uitleg gegeven over het mankement, waarna direct de acties die Samsung heeft ondernomen worden opgesomd. Aan het einde van het filmpje onthoud je niet de problemen, maar wel de oplossingen en maatregelen die getroffen zijn voor het probleem. Zo probeert Samsung het merkbeeld om te buigen. Dit gebeurt niet na één filmpje, vooral niet als je herhaaldelijk Samsung negatief in het nieuws hebt gezien, maar hier is een crossmediale campagne voor nodig. En Samsung is goed op weg! Zowel in de traditionele als nieuwe media zijn ze goed zichtbaar.

Gebruik maken van gebeurtenissen

Je ziet bedrijven ook inhaken op de gebeurtenissen die plaats hebben gevonden bij Samsung. Humor is hierbij het toverwoord. Een voorbeeld was een e-mail-marketingcampagne door een grote webwinkel, waarbij een toestel van Samsung samen met een ‘hot deal’ op een magnetron werd aangeboden, kort na de terugroepactie. Dat trekt de aandacht. Wellicht heeft de grote webwinkel deze aanbiedingen onbewust gecombineerd, maar mij bracht het aan het lachen. Waar ik aan de andere kant de kriebels van krijg, is als concurrenten een fout of incident misbruiken voor eigen gewin. Hier geloof ik niet in. Maar… het gebeurt toch! En dan kun je daar het beste op voorsorteren door zelf eerlijk te zijn als er een keer iets misgaat. Ik ben benieuwd of Lamborghini, die slechts een paar weken geleden nog twee modellen terugriep, ook met een imagocampagne komt. Al zullen deze modellen a 3,2 miljoen per stuk voor minder mensen toereikend zijn 😉

Mirte Bouwmans

Udo Holtappels
Communicatie & Storytelling

udo-aan-het-werkVerhalen zijn voor Udo een eerste levensbehoefte. Geen gladde juichverhalen vol clichés en managementjargon, maar échte verhalen. Verhalen die richting en inzicht geven, een worsteling laten zien en iets met de verteller en luisteraar doen. Van mooie verhalen worden Udo’s pupillen wijder. En dat niet alleen: hij weet alles uit die verhalen te halen door ze in te zetten als Storytelling-instrument. Hij is niet voor niets Chief Storytelling Officer (CSO). Maar wij mogen hem gelukkig aanspreken met zijn voornaam.

Udo’s achtergrond

Udo studeerde Nederlandse Taalkunde in Nijmegen. Hij was docent Nederlands als 2e taal, recensent cabaret, muziek en toneel. Verder is Udo Uupper bij de Keijologische Hogesckool, speelt hij piano en orgel in tributebands en schrijft hij muziek en tekst bij Stichting De Helmondse Musical.

Neem gerust contact op met Udo:
udo@groep5700.nl
Udo op Linkedin

Marcel Zijp
Marketing

In zijn spaarzame vrije uren stapt onze bezige marketinggoeroe Marcel graag op zijn ultralichte racefiets om kilometers weg te trappen. En hoewel hij zijn stalen carbon ros meestal over de vlakke Brabantse wegen stuurt, gaat zijn hart sneller kloppen van klimmen. Hij wil namelijk altijd boven op die berg komen. Niet alleen, maar samen met de klanten van Groep5700. Maar om op een hoger niveau te komen, moet je keuzes maken en belangrijke vragen beantwoorden. Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? Welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven en vasthouden. Samen bergop gaan. Eigenlijk is het net wielrennen.

marcel

Marcels achtergrond

Marcel studeerde bedrijfskunde en zootechniek in Wageningen en later (inter)nationale marketing en MBA. Hij werkte voor Groep5700 bij bedrijven in pharma en food als verantwoordelijke voor sales, marketing en later algemeen management.

Neem gerust contact op met Marcel:
marcel@groep5700.nl
Marcel op Linkedin

Jørgen Bijsterveld
Vormgeving

de-cirkel

Jørgen probeert de wereld om hem heen mooier en kleurrijker te maken. Een idee te vertalen naar een goed, pakkend beeld dat voor zich spreekt, of een verhaal krachtiger maakt. Van website tot brochure, van autobelettering tot sfeervol podium en van poster tot video.

Jørgens kracht:  het maken van een perfecte visuele vertaling van de inhoud. Een uitwerking die naadloos aansluit bij de gekozen strategie.

Jørgens achtergrond

Jørgen studeerde fotografie en grafische vormgeving aan de Kunstacademie, acteert in verschillende regionale theaterproducties, is fervent pubquizzer en speelt wekelijks drie helften in het veteranenteam van RKPVV.

Neem gerust contact op met Jørgen:
jorgen@groep5700.nl
Jørgen op Linkedin

Eline Bergshoeff
Office Manager

Eline heeft de meest afwisselende functie binnen Groep5700, vindt ze zelf. Van offerte tot opdracht, van inkoop- tot verkoopfactuur en van debiteurenbeheer tot bewaken van marges. Van sollicitatiegesprek tot collega mét in achtneming van de AVG-regels en van planning tot afspraak. Wil je iets geregeld hebben, vraag het Eline. Maar daarnaast heeft Eline door haar jarenlange ervaring in het werkveld en de organisaties waarvoor ze heeft gewerkt, goede ideeën over hoe je zakelijk dingen kunt aanpakken. Eline kan als geen ander goed luisteren naar iemand zijn verhaal. Waar loopt hij/zij tegenaan en waarmee kan zij (of iemand anders) je dan verder helpen. Ze bezit het vermogen om mensen in hun waarde te laten en zo de verbinding met anderen te (laten) leggen. Ze heeft het vermogen om iedereen een fijne, rustige en gestructureerde werkomgeving te bieden waar alles goed geregeld is, zonder dat mensen in de gaten hebben dat zij daarachter zit.

Elines achtergrond

Eline ging na het vwo in Middelburg twee jaar naar Schoevers in Rotterdam. Ze heeft daar de opleiding Directiesecretaresse en Europees Secretaresse-Marketing afgerond. Daarna heeft ze nog een opleiding personeelsmanagement met een diploma afgesloten. Eline werkte voor haar start bij Groep5700 als directiesecretaresse voor diverse bedrijven in de financiële dienstverlening, waaronder Rabobank en Interpolis Kredietverzekeringen.

Neem gerust contact op met Eline:
eline@groep5700.nl
Eline op Linkedin

Dorien Braakman
Communicatie & Storytelling

dorienDorien houdt erg van verhalen. Ze vertelt ze graag en met passie, maar haalt ze ook graag op. Bijvoorbeeld bij de opdrachtgever waar ze twee dagen per week zit. Naar die verhalen luistert ze niet alleen omdat ze oprecht geïnteresseerd is; ze zet ze ook op een strategische manier in, bijvoorbeeld als Storytelling-instrument.  En dat werkt! Met die verhalen maakt ze de missie, visie en strategie tastbaar. Intern en extern. Zo haalt ze het maximale uit de verhalen die haar ter ore komen.

Doriens bagage

Dorien haalde haar propedeuse Franse taal- en letterkunde en haar doctoraal/master Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze deed ruim elf jaar ervaring op in Sales en in Trade Marketing Horeca & Evenementen bij Bavaria. Zo.

 

Marloes Kooter
Marketing en Communicatie

Strategisch communicatieadviseur, communicatiecoach en gedragsvernieuwer

Wil jouw organisatie bouwen, groeien of veranderen? Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Marloes brengt helderheid. Waar zitten de kansen en waar moet aan gewerkt worden? Zij brengt de juiste informatie boven water, verschaft inzicht en weet waar je moet beginnen. Zo helpt ze organisaties om omgevingsgerichter te worden en deze omgeving te verbinden aan de eigen praktijk.

Van communicatiestrategie en het coachen van (communicatie)medewerkers, tot het aanleren van nieuw gedrag. Marloes bijt zich als strategisch communicatieadviseur en projectmanager al verschillende jaren vast in talrijke trajecten. Met een focus op het onderwijs, het sociale domein en business to business.

Marloes’ achtergrond

Marloes studeerde Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Schreef mee aan een boek over focusgroeponderzoek. Verdiepte zich in Business Marketing en behaalde hiervoor haar NIMA B diploma en volgde een opleiding strategische e-mailmarketing.
In juni 2020 rond ze haar tweejarige studie tot Awareness Developer af. Marloes heeft jarenlange ervaring als marketing- communicatiespecialist in het bedrijfsleven.

Neem gerust contact op met Marloes:
marloes@groep5700.nl
Marloes op Linkedin

Mirte Bouwmans
Communicatie & Contentmarketing

Mirte helpt organisaties graag bij het implementeren van verandering, zonder het verandering te noemen. Ze houdt van innovatie en vernieuwen, met name op het gebied van online kennisdeling, samenwerking en (content)marketing. Tijdens projecten is ze altijd bezig met verbinden en combineren om zo alles eruit te halen wat erin zit. Het liefst nog iets meer. Als organisaties stappen zetten dankzij Mirtes inbreng, zie je haar groeien. Naast strategisch advies geeft ze regelmatig workshops over het optimaliseren van een customer journey en content marketing.

Achtergrond

Mirte studeerde Tekst en Communicatie (BA) en Bedrijfscommunicatie en Digitale Media (MA) aan de Universiteit van Tilburg. Na haar studie is ze gaan werken in de ICT, en heeft zich verdiept in de de impact van digitalisering. Zo heeft ze bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar en een boek geschreven over de implementatie en adoptie van digitale platformen bij organisaties.

Neem gerust contact op met Mirte:
mirte@groep5700.nl
Mirte op Linkedin

Lisa de Beer
Communicatie & Organisatie

Lisa heeft een passie voor organiseren, communicatie en social media. Ze is onze specialist in live communicatie. Wat houdt dat in? Zorgen dat álles achter de schermen geregeld is tijdens evenementen zoals open dagen, personeelsfeesten, incentives, sales meetings, teambuilding dagen, etc. Wil je een statement maken naar (potentiële) klanten toe? Ben je een nieuwe weg ingeslagen of is jouw bedrijf the new kid in town? Of wil je er voor zorgen dat medewerkers efficiënter gaan samenwerken middels een creatieve of sportieve heidag? Lisa komt met creatieve ideeën en plannen en organiseert het van A tot Z… of gewoon daar waar nodig.

Daarnaast verzorgt Lisa graag een stukje contentmarketing en social media voor de klant. Deze duizendpoot is op verschillende vlakken in te zetten. Als eindredactie biedt ze een kritische blik op de content, als time keeper bewaakt ze de planning en als project manager houdt ze korte lijntjes met samenwerkingspartners om elk project te laten slagen. Zie je door de bomen het bos niet meer en heb je iemand nodig die de touwtjes in handen neemt? Lisa to the rescue en structuur will follow!

Lisa’s achtergrond

Lisa heeft Commerciële Economie (Marketing Management) gestudeerd aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Na haar afstuderen heeft ze zich bij Rabobank aangesloten om het webcare team een nieuwe impuls te geven. Daarna is ze de eventbranche ingerold en heeft ze in binnen- en buitenland op de mooiste locaties zakelijke evenementen georganiseerd en uitgevoerd.

Neem gerust contact op met Lisa:
lisa@groep5700.nl
Lisa op Linkedin

Ingrid Verhagen
Communicatie & Organisatie

Wie schrijft, die blijft! Ingrid maakt jouw organisatie maximaal zichtbaar. Met creatieve teksten voor contentmarketing op jouw website, social kanalen of printmiddelen. Zowel on- als offline. Ze ondersteunt onze strategisch adviseurs en zorgt ervoor dat wat we samen bedacht hebben, gebeurt. Nieuwsgierig als ze is wil zij klanten graag goed leren kennen, zodat we samen kunnen bouwen. Dat doet ze dan ook vol enthousiasme. Ingrid zegt wat ze doet, doet wat ze zegt en zet het ook nog eens treffend op papier.

Ingrids achtergrond

Ingrid studeerde Communicatie (BA) aan de Fontys in Eindhoven. Als geboren en getogen Eindhovense begon ze haar carrière bij Philips als interne communicatieprofessional. Hierna maakte zij de overstap naar marketing bij designmeubelmerk Artifort. Ingrid kent de regio goed door haar laatste rol als marketing en communicatie adviseur bij Rabobank Dommelstreek.

Neem gerust contact op met Ingrid:
ingrid@groep5700.nl
Ingrid op Linkedin