Skip to content

Gisteren begon als een gewone doordeweekse donderdag in mei. De lucht was grijs, het regende onophoudelijk en op de talrijke snelwegen richting Aarle-Rixtel stond het verkeer vast. Niets nieuws onder de zon, ook niet op ons kantoor.

Het toetsenbordgetik werd slechts af en toe overstemd door een overgaande telefoon, de bonenmaler van ons koffieapparaat of – iets vaker – een Outlook-bliepje als er weer een mail binnenkwam van een bedrijf dat ons wilde laten weten begaan te zijn met onze privacy. Niemand, helemaal niemand, had kunnen voorspellen dat de dag een verrassende wending zou krijgen…

Milde paniek
Ineens gebeurde het, rond het middaguur. “Hebben jullie ook geen internet?”, klonk het vanuit een ander kantoor. ‘Nee’, klonk het in surround vanuit verschillende hoeken. En niets hielp: het resetten van de router niet, het opnieuw opstarten van de computer niet – zelfs het ongeduldig op het bureau tikken niet. Een telefoontje naar onze provider leerde dat ze een storing hadden, en dat die nog wel even kon duren. Milde paniek was het gevolg.

Offline lunchen ging nog net. Maar toen we na de middagpauze nog steeds waren afgesloten van de buitenwereld, gingen verschillende collega’s op pad. Geen netwerk; dan maar zelf netwerken.

Dus: de computer uit en de auto in. Marloes Kooter en Heidi bezochten een veelomvattend bedrijf in de regio. Voor hen mogen wij de contentmarketing en communicatie gaan verzorgen! Een mooie klus om deze organisatie nóg duidelijker op de kaart te zetten.

Even later ging Marloes koffiedrinken bij een goede klant uit Helmond. Ook daar kwam witte rook uit de schoorsteen. Wij gaan de contentmarketing doen en de website herschrijven. Daar gaan we zeker iets heel moois van maken.

Kofferbak vol vertrouwen
Marloes’ offline dag zat er nog niet op. Samen met Mirte toog ze naar een voedingsexpertisecentrum in Helmond om daar onze inschrijving voor een nieuw initiatief – en ons visitekaartje – achter te laten. Met een inmiddels lege tank, maar een kofferbak vol vertrouwen keerden ze terug.

Ondertussen was Marloes van der Loo bij de gemeente Laarbeek voor een feestelijk doch duurzaam overleg. De gemeente heeft grootse plannen om het gouden jaar – het gevolg van de uitverkiezing tot groenste gemeente van Europa – af te sluiten met een mooi evenement. Drie keer raden welk bureau daaraan mag bijdragen…

Ook Udo was niet in ons offline pand. Hij zat op een plek waar wél altijd een stabiele internetverbinding is: Kroatië. Udo bezoekt daar momenteel een meerdaags netwerkevenement met medici om te praten over zorg, Storytelling, communicatie en het mooie weer aan de Adriatische Zee. Bepaald geen straf, bevestigden de gewhatsappte smartphonekiekjes. Daarop was te zien dat de champagne rijkelijk vloeide. Het mogelijke bijgevolg – een milde kater – is met hulp van de aanwezige medici vast wel te onderdrukken.

(Net)werken in Kroatië.

Na een productieve middag maakten we de balans op. Intussen was de zon uitbundig gaan schijnen en waren er geen files meer richting Aarle-Rixtel. Marloes Kooter vatte de dag beknopt samen:

Als communicatiebureau weten we hoe belangrijk online-zijn is. Maar dat de mooiste dingen offline gebeuren, werd gisteren nog maar eens duidelijk bevestigd.

Intussen zijn we weer online. Voor zover we weten, zijn er deze vrijdag geen storingen gepland. Misschien moeten we dan zelf maar besluiten om de stekker er straks wat eerder uit te trekken en vrijwillig offline te gaan. Met een zonnig weekend in het vooruitzicht is dat helemaal geen slecht plan.

Matthijs Lodewijks
Groep5700

Dit vind je misschien ook leuk
Upprinting-Food
In de krant las Marcel voor het eerst over Foodstarter. Met zijn achtergrond in food, was hij direct enthousiast. Eindelijk een goed initiatief dat niet alleen plannen maakt of concepten bedenkt, maar concreet startende foodondernemers helpt met innovatieve producten op de markt te brengen. Dat moest slagen, vond Marcel. Het begin van de kickstart van Foodstarter.
Panoramic,Aerial,View,Of,Delft,In,A,Beautiful,Summer,Day,
Als er één bolwerk is waar regels en mores al eeuwenlang de boventoon voeren, dan is het wel de kerk. Weinig creativiteit, laat staan inspringen op speciale wensen van de kerkgangers, die klanten van de kerk, al eeuwenlang. Ik zit dus afgelopen vrijdag in de kerk. Nu kom ik daar de laatste tijd niet zo vaak meer als in mijn jeugd. Geboren in een Brabants gezin, ging ik vroeger elke week naar de kerk. Openingslied, voorbeden, lezing uit het evangelie, preek en iedereen loopt volgens vast patroon naar voren voor...