Skip to content

Voor Gemeente Helmond ontwikkelden wij jaren geleden het lesprogramma ‘Omgaan met geld’. Een lescyclus voor kinderen in de 2e en/of 3e klas van het middelbaar onderwijs. De eerste middelbare scholieren uit Helmond en omstreken die het lesprogramma volgden, zijn inmiddels bezig met hun eerste baan of hebben het diploma van hun vervolgopleiding op zak (ongetwijfeld zonder in grote financiële problemen te komen ). Tijd voor vernieuwing!

Samen zorg dragen voor financiële opvoeding

Kinderen die al op jonge leeftijd leren hoe ze met geld om moeten gaan, komen later minder vaak in de financiële problemen, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud. Ouders hebben daarin natuurlijk een belangrijke rol. Maar ook gemeenten en scholen zien dat zij kunnen bijdragen in een goede financiële opvoeding. Zo ook gemeente Helmond en OMO-Scholengroep Helmond.

Openheid over geld

Het vernieuwde lesprogramma start met een les waarin leerlingen met elkaar praten en discussiëren over de belangrijkste omgaan met geld thema’s bij jongeren. Met als doel dat Leerlingen de problemen (h)erkennen die ‘het niet goed omgaan met geld’ met zich meebrengt. Door hier met elkaar over te praten willen we een klimaat creëren waarin jongeren geldkwesties met elkaar durven te bespreken. Als huiswerk maken ze een overzicht hoeveel geld ze iedere maand uitgeven en wat er binnen komt.

Een eigen campagne bedenken

In les 2 krijgen de leerlingen een workshop van Groep5700 over het opzetten en uitvoeren van een bewustwordingscampagne. Leerlingen bedenken in groepjes een campagne met als thema ‘Hoe ga je als jongere goed om met geld’– hierbij wordt tenminste één online communicatiemiddel, één offlinecommunicatiemiddel en een social media campagne ingezet. Denk bijvoorbeeld aan een vlog, blog, een website, een brochure, poster, of ­campagnelied. Ook bedenken de leerlingen hoe ze dit het beste op social media kunnen delen. In les 3 en 4 gaan ze aan de slag met het maken van hun bewustwordingscampagne en het voorbereiden van een pitch (eindpresentatie).

 

Van werkblad naar pitch

Het bedenken en vormgeven van een bewustwordingscampagne is natuurlijk best lastig. We maakten een werkblad waarop de groepjes leerlingen in 7 stappen hun campagne konden vormgeven. Van verhaal, doelgroep, campagneslogan tot planning. Natuurlijk trakteerden we ze tijdens de workshop op allerlei goede, leuke (en soms hilarische) voorbeelden. Aan het einde van de les was het werkblad en daarmee hun campagne compleet. Aan de slag met de uitwerking! In laatste les van het lesprogramma pitchen de leerlingen hun campagne aan een deskundige jury. Dat is iedere keer weer een geweldige happening voor iedereen. Tijdens deze korte presentaties vertellen ze over hun campagne en waarom ze denken dat hun campagne gaat werken. Tijdens de prijsuitreiking worden in diverse categorieën prijzen uitgereikt.

 

Doel bereikt?

Het Vakcollege en het Knippenbergcollege hebben voor de zomervakantie voor de eerste keer het nieuwe lesprogramma opgenomen. Enthousiaste reacties van docenten en leerlingen tot gevolg. Dat vinden we natuurlijk fijn. Nog fijner is het als deze jongeren met de opgedane kennis, hun geldzaken goed op orde houden, een stukje weerbaarder voor alle verleidingen die op de loer liggen. Dan hebben wij ons doel bereikt.

Ook iets voor jouw school of gemeente?

Geef jij les op een middelbare school of werk je bij een gemeente en wil je jongeren beter leren omgaan met hun geld? En/of wil je jongeren leren om opener te zijn over hun geld? Dan is de lescyclus Omgaan met geld wellicht ook heel geschikt voor jouw school/gemeente.

Neem contact op met Marloes of Udo! Zij staan je graag te woord.

Dit vind je misschien ook leuk
high green tee
Afgelopen dinsdag deed ik voor de tweede keer mee aan de Deurnese Golfkampioenschappen. We sponsoren dat golf-evenement, dus vanuit Groep5700 vaardigen we altijd een kleine delegatie af om te strijden voor de trofee – goed, vooral om met mensen uit onze regio te genieten van een hele gezellige dag. Collega Marcel is een fervent golfer, zelf ben ik een ‘mooi weer-speler’. Aan mooi weer was geen dit keer gebrek – het was zelfs afzien, zes uur lang in de brandende zon. Gelukkig was daar de aangename tussenstop van mijn collega’s...
Workshop wetenschap en storytelling
Patricia Y.W. Dankers, hoogleraar biomedische materialen aan de Technische Universiteit Eindhoven, leerde ik een paar jaar geleden kennen toen ze bij mij promoveerde (😊) aan de Keijologische Hogeskool in Helmond. Het was haar derde doctorstitel inmiddels. Ik was ook bij haar inaugurele rede bij het aanvaarden van het ambt van hoogleraar. Ze begon met een verhaal. Zo nam ze iedereen op een aansprekende manier mee in het complexe onderzoek dat ze doet. Kijk op www.dankerslab.nl om te zien wat voor prachtig en relevant onderzoek daar allemaal plaatsvindt. Patricia past storytelling toe bij haar lezingen...