Skip to content

Dinsdagochtend. Om 6:52 uur sta ik blauwbekkend op het station. De trein komt stipt op tijd voorrijden. Mijn stappenplan van A (Helmond) naar B (Utrecht) hoef ik niet aan te passen. Heerlijk! Goed voorbereid, kopje koffie mee in de coupé en de uitnodiging zit geprint in mijn rode map. Verkeerde map meegenomen…… mag ik straks dan wel naar binnen zonder uitnodiging?

Van de krant die voor mij op de bank is achtergelaten, springen de gele letters direct in het vizier: Prins Harry op de knieën. Een politiek correct interview met de prins en zijn aanstaande. Voor dit huwelijk trekt Meghan haar Suit uit. Ze geeft het acteren op voor de liefde. Iedereen lijkt gelukkig.

Van elkaar willen leren

De opkomende zon verlicht de kerktoren van de Sint Janskerk. Op een bankje zit ik te bellen en deel ik al de eerste verhalen van de dag, totdat ik de gracht afloop richting de Boothstraat. De groene letters van The Story Connection nodigen mij uit om het prachtige pand midden in Utrecht te betreden. Ik ga een dag tegemoet met mensen die allemaal van elkaar willen leren over storytelling: verhalen, workshops, zin heb ik in de nieuwe inzichten die binnen op mij wachten.

Udo loopt mij tegemoet. Hij ziet een beetje witjes. Gezonde spanning. Vandaag deelt Udo zijn verhaal. Over wat storytelling hem gebracht heeft, over verbinden van binnen met buiten, over betekenis. Het is muisstil in de zaal wanneer Udo vertelt. Zonder plaatjes, zonder poespas, alleen woorden. Schijnbaar moeiteloos maakt hij met muziek de verbinding naar de workshop die hij ’s middags geeft. Een workshop over muziek en hoe je daarmee op ‘verhaal kunt komen’.

Storytelling is een proces

Zelf sluit ik aan bij de workshop van Annet Scheringa. “Wanneer je met storytelling of verhalen in een organisatie aan de slag gaat, realiseer je dan dat verhalen een middel zijn om iets voor elkaar te krijgen. Storytelling is een proces.” De kleur van de organisatie is van invloed op hoe je je doel wilt bereiken: waarom zet ik verhalen in? Wat is de context? Daarna pas kun je nadenken over welke vorm van storytelling je in gaat zetten, hoe je een goed narratief klimaat schept. Wat werkt echt?

Met rode wangen zit ik weer in de trein richting huis. Het was een mooie dag. Buiten geven de eerste kerstlampjes al licht aan de donkere avond. In mijn hoofd geef ik kleur aan onze klanten, aan verschillende organisaties, zodat we straks nóg beter samen kunnen werken aan de weg naar hun doel.

Dorien
Groep5700

 

Dit vind je misschien ook leuk
Beyonce,Knowles,On,Stage,For,Nbc,Today,Show,Concert,With
Een verhaal kent talloze verschijningsvormen, een liedje is misschien wel een van de meest aansprekende. Denk aan Hotel California van The Eagles of Stairway to Heaven. Een verhaal wordt nog krachtiger als het muzikaal wordt ondersteund blijkt. Muziek werkt nog sterker dan beeld. Een verhaal wordt ook sterker als het persoonlijk is. Hoe sterk liedjes zijn bleek onlangs maar weer eens. Beyoncé moest op 8 februari optreden tijdens de Super Bowl en greep de gelegenheid aan om door middel van een nieuwe lied verschillende – niet mis te verstane – boodschappen...
Marcel-Zijp-5700
Als organisaties beseffen dat het anders moet: op zo’n moment komen ze bij Groep5700 binnen. Ideeën genoeg, maar hoe gaan we ze stroomlijnen? Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? En welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven. Marktgericht werken. Structuur. Marktgericht werken, samen die berg op Het laatste half jaar heb ik veel gewerkt binnen uiteenlopende organisaties, met totaal verschillende uitdagingen. Maar overal hoor ik na een tijdje hetzelfde: “Eigenlijk is het ook wel logisch, dat we het op...