Skip to content

Afgelopen week was ik bij het Prinsengrachtconcert in Amsterdam. Een concert, jaren geleden bedacht door onze voormalige schouwburgdirecteur Theo Inniger. Het was een prachtige avond. Ik moest denken aan een quote van J.W. Roy die prominent in de brochure van het muziekcentrum staat: ‘Het mooie aan muziek is dat je soms kansloos bent tegen het gevoel dat je overvalt.’

Elk stuk vertelt zijn eigen verhaal

Ondanks het feit dat de regen ons bij vlagen teisterde, schitterden de violen van het Brodski Quartet dwars door de druppels heen. Elk stuk vertelt zijn eigen verhaal. Beethovens Cavatina uit een van zijn strijkkwartetten neemt je mee in de gevoelswereld van een componist die – volledig doof – in zichzelf gekeerd ons deelgenoot maakt van zijn meest intieme gevoelens. Het meest persoonlijke wordt hier voor iedereen toegankelijk gemaakt.

Kansloos ben je

Of het magistrale Adagio for Strings van Samuel Barber, nu in de originele uitvoering voor strijkkwartet. Kansloos ben je tegen de meanderende melodieën in dit requiem. De een denkt aan de herdenkingsbijeenkomst voor de slachtoffers in Manchester na de aanslag, een ander aan de film Platoon of een aflevering van Seinfeld of South Park. Het is ook uitgevoerd bij de begrafenis van Einstein en bij de aankondiging van de dood van John F. Kennedy. Muziek als collectieve troostervaring. Sommige muziek kan dat. En het mooie daarbij is dat iedereen zijn eigen verhaal of ervaring erin kwijt kan. Meer nog dan woorden heeft muziek de kracht om je mee te nemen naar een diepe, grappige, vrolijke of intense persoonlijke ervaring. Het collectieve wordt daarmee weer individueel. Als ik Peter Gabriels Salisbury Hill hoor ga ik terug naar de dansvloer van Van Bragt, als ik Somewhere hoor, denk ik aan mijn dochter. Bij Gregory Porter denk ik aan een geweldige vakantie in Italië. En het bijzondere bij deze liederen is: voor iedereen kunnen ze iets anders betekenen.

Change the words, change the world

Soms kunnen woorden dat ook. ‘Change the words, change the world’ is een quote die ik tegenkwam in een filmpje over storytelling. Een goed verhaal raakt aan jou persoonlijk. Iedereen kan er zijn eigen ervaringen tegenover stellen. Het laat ruimte voor je verbeelding. Imagine: stel je eens voor. Als… Een verhaal heeft altijd meerdere betekenislagen. Die lagen maken verhalen dan ook zo krachtig. Zo krachtig dat het iets kan veranderen. Maar mooie muziek? Ik heb er vaak geen woorden voor. Niets zeggen dan. Luister:

Udo Holtappels
Groep5700

Dit vind je misschien ook leuk
Media,Journalism,Global,Daily,News,Content,Concept
Goede contentmarketing bedrijven? Tot goede content komen? Check even onderstaande aanbevelingen voor je begint. Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor je klant: een vraag beantwoorden of een probleem oplossen. Dat is belangrijker dan vertellen over je product of dienst. Wees consistent. Los verwachtingen in. Als je je ergens aan committeert, ga daar dan ook naar leven. Of het nou gaat om een maandelijks magazine of een dagelijkse nieuwsmail: deliver. Wees menselijk. Wees jezelf. Vind een tone of voice en ga delen. Een mens is niet...
Ingrid-Marloes-5700
Leuk, fantastische content, maar wanneer kom je nou tot de beste content? En wat zijn veelgemaakte fouten? We moeten onze lezers activeren, raken, ze beïnvloeden, betrokken maken. Onderdeel uitmaken van hun levens, hun dagelijkse timeline, hun gesprekken. We lazen vorig jaar Epic Content van goeroe Joe Pulizzi. Dit zijn z’n belangrijkste tips, aangevuld met onze opmerkingen. Fantastische content De zes principes van fantastische content: Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor je klant, een vraag beantwoorden of een probleem oplossen. Dat is belangrijker dan vertellen over...