Skip to content

Het is weer november. Het moment om de budgetten af te tikken. Boardroom-meetings; nog donker als we binnen komen en weer donker als we naar buiten gaan. Spreadsheets en draaitabellen vliegen over het scherm. Het duizelt me. Koffie.

Tot achter de komma

Actuele situatie, 3-jaar plan, forecast-1 en -2 en dan voorspellen waar het de komend jaren weer op uit gaat komen. En dan natuurlijk bepalen hoe reëel het is. Welke veiligheid bouwen we in? Wat zijn de onvoorziene omgevingsfactoren? Hoe groot is de kans dat het gebeurt, welke impact heeft het? En ga zo maar door. Volledigheid boven alles, worstelingen tot achter de komma. Uren en uren. Een schijnzekerheid?

Opnieuw rekenen

Ook ik doe er ook ieder jaar weer vrolijk aan mee. En een goede maatlat is belangrijk om het schip op koers te houden. Budget klaar en dan wordt het 1 januari. De wereld is weer helemaal veranderd in de donkere dagen tussen sinterklaas en kerst. Wat is de impact? Forecasten kunnen weer worden herzien. Trump onverwacht president, Engeland stemt voor een Brexit. Een klant bedenkt iets anders te gaan kopen en de concurrent wordt overgenomen door een nog sterkere partij. Ik twijfel. Kan er echt zoveel fout gaan?

Verhaal achter de getallen

Ik luister naar de presentaties. Het verbaast me dat de ene persoon het voor elkaar krijgt in een moeilijke markt toch 25% te groeien, terwijl de ander al blij is als hij de omzet van vorig jaar haalt. De eerste spreekt over waar hij naar toe wil, het superplan dat ze met elkaar hadden bedacht, het verhaal erachter, het goede gevoel, het vertrouwen in elkaar, de wil om er met z’n allen voor te gaan. De ander praat over verloren klanten, concurrenten die beter zijn, de omstandigheden in de markt die lastig zijn enzovoorts. Ik zak weg.

De waan van de dag

Op weg naar huis denk ik: wat een super bedrijf, als je ziet waar ze vandaan komen. En toch dat verschil tussen die twee presentaties. Veranderen hun beiden werelden niet allebei iedere dag? Er gebeurt toch elke dag wel iets? Het verschil is of je je er door laat leiden. Die beren op de weg komen we sowieso wel tegen. Dan maar anticiperen en kansen proberen te pakken.

Hoe kan het wél?

Ik ben wel klaar met waarom iets niet zou kunnen… Laten we komend jaar meer de tijd nemen om na te denken wat we echt met elkaar willen bereiken en hoe het wél zou kunnen. Daar krijg ik nog meer energie van!

Marcel Zijp
Groep5700

 

Dit vind je misschien ook leuk
onsverhaal-3
Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens deze dag heb verkregen. Het congres Contentmarketing  Een klein stukje achtergrond. Het congres Contentmarketing en...
Bart Vringer van Bart en Partners
Wat als je vaste ZZP-communicatiepartner uitvalt door omstandigheden? Dan moet je ineens zelf je website beheren, afbeeldingen vormgeven en social media berichten ontwikkelen. Het overkwam Bart Vringer, co-founder van Bart & Partners. Hij greep dit moment aan om kennis te maken met Groep5700, een bureau met meerdere specialisten. Wij vroegen hem hoe dit bevalt. Bart & Partners is dé EPM-specialist en nichespeler voor Oracle- en OneStream-applicaties. Wie is deze club en hoe werken zij? Bart legt uit: ‘Wij zijn een hybride organisatie, met zowel consultants in eigen dienst als zelfstandige...