Skip to content

Het mooiste vak van Nederland overdragen aan jong bloed, iets leukers bestaat niet! 

Afgelopen weken hebben wij weer les mogen geven op het Dr. Knippenberg College. Waar we vroeger nog voor de klas stonden tijdens de lessen Economie, doen we dat nu tijdens de les ‘vak oriëntatie’. Het onderwerp is nog steeds hetzelfde: Omgaan met Geld. De manier hoe, verandert met de jaren! 

Been there, done that?
Hoe de les er precies uitziet lees je in deze blog. Waar toen de focus lag op het leren van omgaan met geld, ligt het nu volledig bij het mooiste vak: Communicatie. We hebben de toekomstige communicatieprofessionals dan ook met veel plezier meegenomen in het bedenken van een campagne over Omgaan met Geld 

Het vak overdragen
Want wat doen wij precies en wat kan je daarmee? Tijdens de lessen werden de leerlingen vooral zelf aan het werk gezet. Ze mochten een bewustwordingscampagne creëren waarbij zij hun doelgroep bewust maken over hoe die doelgroep verstandig met hun geld om moeten gaan.  

Van groepsnaam naar echte bewustwordingscampagnes
Waar het voor sommigen in het begin lastig was om een groepsnaam te bedenken, vlogen anderen het liefst zo snel mogelijk door het werkblad heen. Nieuwe doelgroepen zijn geboren, creatieve ideeën zijn geopperd en monden zijn opengevallen van voorbeelden van bewustwordingscampagnes.  

Hoge verwachtingen!
Nadat wij onze lessen over Omgaan met Geld en het maken van een campagne gegeven hadden, zijn de leerlingen zelfstandig aan de gang gegaan. De afgelopen weken zijn zij bezig geweest met het ontwikkelen van de campagne die zij tijdens de les bedacht hadden. Zij hebben posters ontworpen, Instagram-accounts aangemaakt en websites ingericht. Via de socials zagen wij al hoe het proces eraan toe ging. En dat ging goed, de verwachtingen waren dus hoog! 

De uitslag
Na al die weken werken was het tijd voor de markt waarbij wij de campagnes gingen beoordelen. Stiekem waren we wel trots dat ze onze lessen zo goed begrepen hadden. Er waren namelijk verschillende posters gemaakt, fantastische slogans bedacht, er is een campagnelied geschreven en Instagram is weer heel wat accounts rijker. De leerlingen hebben zich goed verdiept in hun onderwerpen, één groepje is zelfs naar het politiebureau gegaan om daar de politie vragen te stellen over hun onderwerp en mee te werken aan hun posters en slogan. Zelf hebben ze er ook behoorlijk wat van geleerd. 

“Wow, juf! Het is eigenlijk echt belangrijk dat je gewoon goed op je geld let en hard werkt hè?” was een van de uitspraken die we terugkregen. – Jij snapt het, kerel! 

Al met al was het leuk te zien om de toekomstige communicatie-collega’s zo aan het werk te zien. We hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken voor onze opvolgers! 

Dit vind je misschien ook leuk
New,York,City,-,June,3,,2008:,Monument,To,Hans
Een paar maanden geleden was ik in New York. Mijn vrouw, mijn zoon, een vriendinnetje en ik hadden een appartement in Upper West Side, vlakbij Central Park. De laatste dag was het prachtig weer en het park stroomde vol met een keur aan mensen. Een smeltkroes, echt! Het was nog voor het tijdperk Trump, we liepen door de nadagen van Obama. De wereld was mooi, het zonnetje prikte zachtjes in onze huid. We kwamen langs een plek met een beeld van Hans Christiaan Andersen, waar wekelijks een Storytelling Hour wordt...
Studentenproject preventie-akkoord alcohol en drugs
Samen met Novadic-Kentron, GGD Brabant-Zuidoost en de LEVgroep werken wij aan het preventie-akkoord alcohol & drugs in Helmond. Bram, Floor, Mika en Wieke volgen de minor verslavingsdeskundigen op de Fontys Hogeschool en werken onder begeleiding van Udo aan het onderzoek van dit project. We zijn benieuwd naar hun bevindingen en kunnen niet wachten tot we dit kunnen toepassen in ons preventie-akkoord!