Content maken? Elf basisregels

Een paar jaar geleden sprak ik met de communicatiemanager van een bedrijf in onze regio. Hij zat met twee uitdagingen. Hij was aanwezig op enkele sociale media, maar de dialoog wilde maar niet op gang komen. Hij was al maanden bezig, maar het bleef eenrichtingsverkeer. Het andere probleem: hoewel hij verguld was met de online aanwezigheid van de belangrijkste ambassadeurs, de medewerkers van het bedrijf, was hij lang niet altijd even blij met de aard van hun berichten. Ze waren nogal eens seksistisch van aard, of weinig genuanceerd als het ging over maatschappelijke issues.

De oplossing van het tweede probleem was eenvoudig. Het begint altijd bij een gesprek met elkaar. Niet over protocollen, regels en sancties, maar over hoe je bijvoorbeeld samen over wilt komen naar de buitenwereld toe en over wederzijds begrip. Zorgwekkend vond ik dat de betrokken manager zelf ook niet vies was van ongepaste boodschappen die voor iedereen toegankelijk waren. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Hoe zorg je voor beweging?
EngagementDe eerste uitdaging ligt natuurlijk wat complexer. Hoe zorg je structureel voor online betrokkenheid? Hoe creëer je een fanbase, hoe zorg je ervoor dat posts met een waar sneeuwbaleffect over het web gaan, hoe zorg je ervoor dat je investering in contentmarketing iets oplevert? We gingen hierover in gesprek, zijn een traject ingegaan en hebben ons vervolgens een jaar lang vastgebeten in de online communities van het bedrijf. Praten werd luisteren – en het werkte! Daarnaast zorgden we ervoor dat de mensen het erna zélf over konden (en wilden) overnemen. Je hebt er natuurlijk niets aan als je levendige wereld ineens verandert in een spookstad…

De tips en tricks heb je niet even in een eerste gesprek uitgelegd. Wel heb ik hem direct iets verteld over de elf basisregels. Regels die duidelijk maken dat een betrokken publiek verkrijgen, een lange adem kost. Vandaag willen we de elf basisregels ook graag met jou delen.

Content maken? Elf basisregels

contentAls je verhaal helder is, begint het vertellen ervan. Je gaat je doelgroepen relevante content schenken. Cadeautjes!

  • Basiscontent, zoals posts op Facebook, tutorials op YouTube, whitepapers in de mail of een wekelijkse column in de krant. Content die jouw doelgroep helpt! Wees relevant.  Hoe waardevoller de informatie, hoe meer je als een expert wordt gezien en daardoor als een betrouwbare partij. Een fotozaak blogt dus niet (alleen) over zijn producten, maar deelt tips over hoe je bijvoorbeeld bliksem fotografeert. Iemand die meer kinderen in haar zwemklasje wil, blogt over veiligheid in het zwembad en mythes als ‘Moet je echt een uur wachten met zwemmen na het eten?’
  • Campagnecontent, zoals een periode wijnglazen sparen bij AH of de Nieuwjaarsduik van Unox. Een afgebakende periode de volle aandacht!
  • Topcontent, zoals TV-concept Fix This Kitchen van Ikea, makeup.com van L’Oréal en de Allerhande van AH.

Ann Handley en C.C. Chapman schreven het boek Content Rules. Ze hebben elf belangrijke regels gedefinieerd waarmee je goede content kunt gaan onderscheiden van geweldige content.

  1. Omarm de noodzaak.
    Organisaties moeten de publicatie van goede content serieus nemen en een hoge prioriteit toekennen; inzien wat de waarde kan zijn en er vervolgens in investeren.
  2. Ken jezelf en je doelgroepen.
    Wie echt goede content wil publiceren, doet er goed aan eerst goed inzichtelijk te hebben wie je zelf bent (missie, kenmerken) en wie je doelgroepen zijn (wat hun behoeften zijn en wat hen bezighoudt).
  3. Creëer een momentum.
    Het is niet genoeg als je content alleen gelezen wordt! Effectieve content is doelgericht en bevat oproepen tot actie.
  4. Spreek de taal van je doelgroepen.
    Schrijf zoals je spreekt. Met managementtaal krijg je niemand in beweging. Mensen reageren op content die informeel en authentiek is.
  5. Ga niet hergebruiken
    Het is heel makkelijk om bestaande content te recyclen, maar veel beter is het als je unieke content publiceert of in ieder geval kiest voor nieuwe, creatieve invalshoeken.
  6. Ga niet verkopen!
    Ga delen en oplossen, relevant zijn. En daarmee sympathiek! Goede content is veel meer dan slechts een verkooppraatje. Los problemen op, deel kennis, verspreid informatie, vergemakkelijk uitdagingen in de dagelijkse levens van mensen – op welke manier dan ook. Zie ook wat ik helemaal bovenin schreef, bij de bullet over basiscontent.
  7. Show, don’t just tell.
    Laat je klanten of gebruikers hun verhaal vertellen, toon praktijkvoorbeelden. Je kunt content sterk verbeteren als je de mensen laat proeven van de echte wereld.
  8. Doe af en toe iets onverwachts, out-of-the-box.
    Een verrassingselement in je content verhoogt de interesse erin en zorgt voor betrokkenheid; likes, reacties, shares, et cetera.
  9. Blijf het kampvuur aanwakkeren.
    Leuk, dat prachtige kampvuur, maar als je er geen houtjes op blijft gooien zal het vuur snel doven. Blijf investeren in je content en in je online conversaties!
  10. Geef je content vleugels
    Zorg voor een goede publicatie op je eigen platform – maar daar houdt het niet op! Geef je content vleugels, zodat ze heerlijk kunnen vliegen naar alle sociale podia! In andere woorden: zorg ervoor dat de content vindbaar, bereikbaar en deelbaar is.
  11. Doe niet alles; doe wat je kunt. En doe dat goed.
    Geen enkele organisatie kan alle platforms structureel optimaal benutten. Streef ernaar om de beste te zijn op de kanalen waar jij jouw doelen mee gaat realiseren. Kanalen die passen bij jou en bij je doelgroepen!

Blijf deze blog met tips en tricks in de gaten houden voor veel meer adviezen over goede contentmarketing; uiteindelijk worden bovenstaande basisregels allemaal een keer toegelicht.

content basisregels

Udo Holtappels
Communicatie & Storytelling

udo-aan-het-werkVerhalen zijn voor Udo een eerste levensbehoefte. Geen gladde juichverhalen vol clichés en managementjargon, maar échte verhalen. Verhalen die richting en inzicht geven, een worsteling laten zien en iets met de verteller en luisteraar doen. Van mooie verhalen worden Udo’s pupillen wijder. En dat niet alleen: hij weet alles uit die verhalen te halen door ze in te zetten als Storytelling-instrument. Hij is niet voor niets Chief Storytelling Officer (CSO). Maar wij mogen hem gelukkig aanspreken met zijn voornaam.

Udo’s achtergrond

Udo studeerde Nederlandse Taalkunde in Nijmegen. Hij was docent Nederlands als 2e taal, recensent cabaret, muziek en toneel. Verder is Udo Uupper bij de Keijologische Hogesckool, speelt hij piano en orgel in tributebands en schrijft hij muziek en tekst bij Stichting De Helmondse Musical.

Neem gerust contact op met Udo:
udo@groep5700.nl
Udo op Linkedin

Marcel Zijp
Marketing

In zijn spaarzame vrije uren stapt onze bezige marketinggoeroe Marcel graag op zijn ultralichte racefiets om kilometers weg te trappen. En hoewel hij zijn stalen carbon ros meestal over de vlakke Brabantse wegen stuurt, gaat zijn hart sneller kloppen van klimmen. Hij wil namelijk altijd boven op die berg komen. Niet alleen, maar samen met de klanten van Groep5700. Maar om op een hoger niveau te komen, moet je keuzes maken en belangrijke vragen beantwoorden. Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? Welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven en vasthouden. Samen bergop gaan. Eigenlijk is het net wielrennen.

marcel

Marcels achtergrond

Marcel studeerde bedrijfskunde en zootechniek in Wageningen en later (inter)nationale marketing en MBA. Hij werkte voor Groep5700 bij bedrijven in pharma en food als verantwoordelijke voor sales, marketing en later algemeen management.

Neem gerust contact op met Marcel:
marcel@groep5700.nl
Marcel op Linkedin

Jørgen Bijsterveld
Vormgeving

de-cirkel

Jørgen probeert de wereld om hem heen mooier en kleurrijker te maken. Een idee te vertalen naar een goed, pakkend beeld dat voor zich spreekt, of een verhaal krachtiger maakt. Van website tot brochure, van autobelettering tot sfeervol podium en van poster tot video.

Jørgens kracht:  het maken van een perfecte visuele vertaling van de inhoud. Een uitwerking die naadloos aansluit bij de gekozen strategie.

Jørgens achtergrond

Jørgen studeerde fotografie en grafische vormgeving aan de Kunstacademie, acteert in verschillende regionale theaterproducties, is fervent pubquizzer en speelt wekelijks drie helften in het veteranenteam van RKPVV.

Neem gerust contact op met Jørgen:
jorgen@groep5700.nl
Jørgen op Linkedin

Eline Bergshoeff
Office Manager

Eline heeft de meest afwisselende functie binnen Groep5700, vindt ze zelf. Van offerte tot opdracht, van inkoop- tot verkoopfactuur en van debiteurenbeheer tot bewaken van marges. Van sollicitatiegesprek tot collega mét in achtneming van de AVG-regels en van planning tot afspraak. Wil je iets geregeld hebben, vraag het Eline. Maar daarnaast heeft Eline door haar jarenlange ervaring in het werkveld en de organisaties waarvoor ze heeft gewerkt, goede ideeën over hoe je zakelijk dingen kunt aanpakken. Eline kan als geen ander goed luisteren naar iemand zijn verhaal. Waar loopt hij/zij tegenaan en waarmee kan zij (of iemand anders) je dan verder helpen. Ze bezit het vermogen om mensen in hun waarde te laten en zo de verbinding met anderen te (laten) leggen. Ze heeft het vermogen om iedereen een fijne, rustige en gestructureerde werkomgeving te bieden waar alles goed geregeld is, zonder dat mensen in de gaten hebben dat zij daarachter zit.

Elines achtergrond

Eline ging na het vwo in Middelburg twee jaar naar Schoevers in Rotterdam. Ze heeft daar de opleiding Directiesecretaresse en Europees Secretaresse-Marketing afgerond. Daarna heeft ze nog een opleiding personeelsmanagement met een diploma afgesloten. Eline werkte voor haar start bij Groep5700 als directiesecretaresse voor diverse bedrijven in de financiële dienstverlening, waaronder Rabobank en Interpolis Kredietverzekeringen.

Neem gerust contact op met Eline:
eline@groep5700.nl
Eline op Linkedin

Dorien Braakman
Communicatie & Storytelling

dorienDorien houdt erg van verhalen. Ze vertelt ze graag en met passie, maar haalt ze ook graag op. Bijvoorbeeld bij de opdrachtgever waar ze twee dagen per week zit. Naar die verhalen luistert ze niet alleen omdat ze oprecht geïnteresseerd is; ze zet ze ook op een strategische manier in, bijvoorbeeld als Storytelling-instrument.  En dat werkt! Met die verhalen maakt ze de missie, visie en strategie tastbaar. Intern en extern. Zo haalt ze het maximale uit de verhalen die haar ter ore komen.

Doriens bagage

Dorien haalde haar propedeuse Franse taal- en letterkunde en haar doctoraal/master Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze deed ruim elf jaar ervaring op in Sales en in Trade Marketing Horeca & Evenementen bij Bavaria. Zo.

 

Marloes Kooter
Marketing en Communicatie

Marloes laat graag van zich horen. Vooral letterlijk; als frontvrouw van de coverband Millers Inc. en haar nieuwe ensemble, waar ze de sterren van de hemel zingt. Ingetogen en gevoelige luisterchansons, maar ook songs met scheurende gitaren die uitnodigen tot meebrullen en -springen.

Bij Groep5700 is Marloes minstens net zo veelzijdig als op het podium. Vraagstukken op het gebied van marketing en communicatie? Doorontwikkeling van de Clubkas Campagne? Gefundeerde plannen maken? Kom maar op! Je kunt het zo gek niet bedenken of Marloes zet er haar tanden in. En ze laat niet los tot het resultaat haar als muziek in de oren klinkt.

Marloes’ achtergrond

Marloes studeerde Theater-, film en televisiewetenschappen in Utrecht en daarna Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze schreef mee aan een boek over focusgroeponderzoek. Marloes heeft jarenlange ervaring als marketing- communicatiemedewerker in het bedrijfsleven.

img_8369

Neem gerust contact op met Marloes:
marloes@groep5700.nl
Marloes op Linkedin

Mirte Bouwmans
Communicatie & Contentmarketing

Mirte helpt organisaties graag bij het implementeren van verandering, zonder het verandering te noemen. Ze houdt van innovatie en vernieuwen, met name op het gebied van online kennisdeling, samenwerking en (content)marketing. Tijdens projecten is ze altijd bezig met verbinden en combineren om zo alles eruit te halen wat erin zit. Het liefst nog iets meer. Als organisaties stappen zetten dankzij Mirtes inbreng, zie je haar groeien. Naast strategisch advies geeft ze regelmatig workshops over het optimaliseren van een customer journey en content marketing.

Achtergrond

Mirte studeerde Tekst en Communicatie (BA) en Bedrijfscommunicatie en Digitale Media (MA) aan de Universiteit van Tilburg. Na haar studie is ze gaan werken in de ICT, en heeft zich verdiept in de de impact van digitalisering. Zo heeft ze bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar en een boek geschreven over de implementatie en adoptie van digitale platformen bij organisaties.

Neem gerust contact op met Mirte:
mirte@groep5700.nl
Mirte op Linkedin

Lisa de Beer
Communicatie & Organisatie

Lisa heeft een passie voor organiseren, communicatie en social media. Ze is onze specialist in live communicatie. Wat houdt dat in? Zorgen dat álles achter de schermen geregeld is tijdens evenementen zoals open dagen, personeelsfeesten, incentives, sales meetings, teambuilding dagen, etc. Wil je een statement maken naar (potentiële) klanten toe? Ben je een nieuwe weg ingeslagen of is jouw bedrijf the new kid in town? Of wil je er voor zorgen dat medewerkers efficiënter gaan samenwerken middels een creatieve of sportieve heidag? Lisa komt met creatieve ideeën en plannen en organiseert het van A tot Z… of gewoon daar waar nodig.

Daarnaast verzorgt Lisa graag een stukje contentmarketing en social media voor de klant. Deze duizendpoot is op verschillende vlakken in te zetten. Als eindredactie biedt ze een kritische blik op de content, als time keeper bewaakt ze de planning en als project manager houdt ze korte lijntjes met samenwerkingspartners om elk project te laten slagen. Zie je door de bomen het bos niet meer en heb je iemand nodig die de touwtjes in handen neemt? Lisa to the rescue en structuur will follow!

Lisa’s achtergrond

Lisa heeft Commerciële Economie (Marketing Management) gestudeerd aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Na haar afstuderen heeft ze zich bij Rabobank aangesloten om het webcare team een nieuwe impuls te geven. Daarna is ze de eventbranche ingerold en heeft ze in binnen- en buitenland op de mooiste locaties zakelijke evenementen georganiseerd en uitgevoerd.

Neem gerust contact op met Lisa:
lisa@groep5700.nl
Lisa op Linkedin

Ingrid Verhagen
Communicatie & Organisatie

Wie schrijft, die blijft! Ingrid maakt jouw organisatie maximaal zichtbaar. Met creatieve teksten voor contentmarketing op jouw website, social kanalen of printmiddelen. Zowel on- als offline. Ze ondersteunt onze strategisch adviseurs en zorgt ervoor dat wat we samen bedacht hebben, gebeurt. Nieuwsgierig als ze is wil zij klanten graag goed leren kennen, zodat we samen kunnen bouwen. Dat doet ze dan ook vol enthousiasme. Ingrid zegt wat ze doet, doet wat ze zegt en zet het ook nog eens treffend op papier.

Ingrids achtergrond

Ingrid studeerde Communicatie (BA) aan de Fontys in Eindhoven. Als geboren en getogen Eindhovense begon ze haar carrière bij Philips als interne communicatieprofessional. Hierna maakte zij de overstap naar marketing bij designmeubelmerk Artifort. Ingrid kent de regio goed door haar laatste rol als marketing en communicatie adviseur bij Rabobank Dommelstreek.

Neem gerust contact op met Ingrid:
ingrid@groep5700.nl
Ingrid op Linkedin