Skip to content

Een paar jaar geleden sprak ik met de communicatiemanager van een bedrijf in onze regio. Hij zat met twee uitdagingen. Hij was aanwezig op enkele sociale media, maar de dialoog wilde maar niet op gang komen. Hij was al maanden bezig, maar het bleef eenrichtingsverkeer. Het andere probleem: hoewel hij verguld was met de online aanwezigheid van de belangrijkste ambassadeurs, de medewerkers van het bedrijf, was hij lang niet altijd even blij met de aard van hun berichten. Ze waren nogal eens seksistisch van aard, of weinig genuanceerd als het ging over maatschappelijke issues.

De oplossing van het tweede probleem was eenvoudig. Het begint altijd bij een gesprek met elkaar. Niet over protocollen, regels en sancties, maar over hoe je bijvoorbeeld samen over wilt komen naar de buitenwereld toe en over wederzijds begrip. Zorgwekkend vond ik dat de betrokken manager zelf ook niet vies was van ongepaste boodschappen die voor iedereen toegankelijk waren. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Hoe zorg je voor beweging?
De eerste uitdaging ligt natuurlijk wat complexer. Hoe zorg je structureel voor online betrokkenheid? Hoe creëer je een fanbase, hoe zorg je ervoor dat posts met een waar sneeuwbaleffect over het web gaan, hoe zorg je ervoor dat je investering in contentmarketing iets oplevert? We gingen hierover in gesprek, zijn een traject ingegaan en hebben ons vervolgens een jaar lang vastgebeten in de online communities van het bedrijf. Praten werd luisteren – en het werkte! Daarnaast zorgden we ervoor dat de mensen het erna zélf over konden (en wilden) overnemen. Je hebt er natuurlijk niets aan als je levendige wereld ineens verandert in een spookstad…

De tips en tricks heb je niet even in een eerste gesprek uitgelegd. Wel heb ik hem direct iets verteld over de elf basisregels. Regels die duidelijk maken dat een betrokken publiek verkrijgen, een lange adem kost. Vandaag willen we de elf basisregels ook graag met jou delen.

Content maken? Elf basisregels

Als je verhaal helder is, begint het vertellen ervan. Je gaat je doelgroepen relevante content schenken. Cadeautjes!

  • Basiscontent, zoals posts op Facebook, tutorials op YouTube, whitepapers in de mail of een wekelijkse column in de krant. Content die jouw doelgroep helpt! Wees relevant.  Hoe waardevoller de informatie, hoe meer je als een expert wordt gezien en daardoor als een betrouwbare partij. Een fotozaak blogt dus niet (alleen) over zijn producten, maar deelt tips over hoe je bijvoorbeeld bliksem fotografeert. Iemand die meer kinderen in haar zwemklasje wil, blogt over veiligheid in het zwembad en mythes als ‘Moet je echt een uur wachten met zwemmen na het eten?’
  • Campagnecontent, zoals een periode wijnglazen sparen bij AH of de Nieuwjaarsduik van Unox. Een afgebakende periode de volle aandacht!
  • Topcontent, zoals TV-concept Fix This Kitchen van Ikea, makeup.com van L’Oréal en de Allerhande van AH.

Ann Handley en C.C. Chapman schreven het boek Content Rules. Ze hebben elf belangrijke regels gedefinieerd waarmee je goede content kunt gaan onderscheiden van geweldige content.

  1. Omarm de noodzaak.
    Organisaties moeten de publicatie van goede content serieus nemen en een hoge prioriteit toekennen; inzien wat de waarde kan zijn en er vervolgens in investeren.
  2. Ken jezelf en je doelgroepen.
    Wie echt goede content wil publiceren, doet er goed aan eerst goed inzichtelijk te hebben wie je zelf bent (missie, kenmerken) en wie je doelgroepen zijn (wat hun behoeften zijn en wat hen bezighoudt).
  3. Creëer een momentum.
    Het is niet genoeg als je content alleen gelezen wordt! Effectieve content is doelgericht en bevat oproepen tot actie.
  4. Spreek de taal van je doelgroepen.
    Schrijf zoals je spreekt. Met managementtaal krijg je niemand in beweging. Mensen reageren op content die informeel en authentiek is.
  5. Ga niet hergebruiken
    Het is heel makkelijk om bestaande content te recyclen, maar veel beter is het als je unieke content publiceert of in ieder geval kiest voor nieuwe, creatieve invalshoeken.
  6. Ga niet verkopen!
    Ga delen en oplossen, relevant zijn. En daarmee sympathiek! Goede content is veel meer dan slechts een verkooppraatje. Los problemen op, deel kennis, verspreid informatie, vergemakkelijk uitdagingen in de dagelijkse levens van mensen – op welke manier dan ook. Zie ook wat ik helemaal bovenin schreef, bij de bullet over basiscontent.
  7. Show, don’t just tell.
    Laat je klanten of gebruikers hun verhaal vertellen, toon praktijkvoorbeelden. Je kunt content sterk verbeteren als je de mensen laat proeven van de echte wereld.
  8. Doe af en toe iets onverwachts, out-of-the-box.
    Een verrassingselement in je content verhoogt de interesse erin en zorgt voor betrokkenheid; likes, reacties, shares, et cetera.
  9. Blijf het kampvuur aanwakkeren.
    Leuk, dat prachtige kampvuur, maar als je er geen houtjes op blijft gooien zal het vuur snel doven. Blijf investeren in je content en in je online conversaties!
  10. Geef je content vleugels
    Zorg voor een goede publicatie op je eigen platform – maar daar houdt het niet op! Geef je content vleugels, zodat ze heerlijk kunnen vliegen naar alle sociale podia! In andere woorden: zorg ervoor dat de content vindbaar, bereikbaar en deelbaar is.
  11. Doe niet alles; doe wat je kunt. En doe dat goed.
    Geen enkele organisatie kan alle platforms structureel optimaal benutten. Streef ernaar om de beste te zijn op de kanalen waar jij jouw doelen mee gaat realiseren. Kanalen die passen bij jou en bij je doelgroepen!

Blijf deze blog met tips en tricks in de gaten houden voor veel meer adviezen over goede contentmarketing; uiteindelijk worden bovenstaande basisregels allemaal een keer toegelicht.

 

Dit vind je misschien ook leuk
onsverhaal-3
Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens deze dag heb verkregen. Het congres Contentmarketing  Een klein stukje achtergrond. Het congres Contentmarketing en...
Bart Vringer van Bart en Partners
Wat als je vaste ZZP-communicatiepartner uitvalt door omstandigheden? Dan moet je ineens zelf je website beheren, afbeeldingen vormgeven en social media berichten ontwikkelen. Het overkwam Bart Vringer, co-founder van Bart & Partners. Hij greep dit moment aan om kennis te maken met Groep5700, een bureau met meerdere specialisten. Wij vroegen hem hoe dit bevalt. Bart & Partners is dé EPM-specialist en nichespeler voor Oracle- en OneStream-applicaties. Wie is deze club en hoe werken zij? Bart legt uit: ‘Wij zijn een hybride organisatie, met zowel consultants in eigen dienst als zelfstandige...