Het congres Contentmarketing: mijn geleerde lessen

Het congres Contentmarketing: mijn geleerde lessen

Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens deze dag heb verkregen.

Het congres Contentmarketing 

congresEen klein stukje achtergrond. Het congres Contentmarketing en Webredactie is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij de creatie van content voor online communicatie, -marketing en sales, zowel in het bedrijfsleven als bij de (semi)-overheid. Het congres bestond uit enkele keynotes door invloedrijke sprekers uit onder meer de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waarbij alle 500 deelnemers aansloten. Daarnaast kon je, al naar gelang je interessegebied, kiezen uit diverse sessies in kleinere groepen. Naast de creatie van content ging het ook over een ander zeer belangrijk onderdeel van contentmarketing, de verspreiding. Hoe word je gezien en gedeeld?

Enkele contentmarketing tips op een rijtje

Content creëren

  • Ga voor storytelling boven feiten. Mensen houden van verhalen. Maar daar waren we bij Groep5700 natuurlijk allang van overtuigd!
  • We horen jullie vaak denken en ook zeggen: waar vind ik de tijd? Goed nieuws: je hoeft niet zelf al je content te creëren. Er is zoveel relevante content beschikbaar voor je doelgroep/volgers. Verzamel en deel! Stelregel: 70% cureren, 30% creëren.
  • Als je content creëert, houd dan altijd in gedachten: wat wil je dat je lezers hierna gaan doen? Is dat bijvoorbeeld zich inschrijven voor een nieuwsbrief? Een volgend artikel lezen? Of je bellen voor een afspraak?
  • Verwerk in ieder blog tenminste één tip.
  • Ga op zoek naar de gemeenschappelijke punten in wat je doelgroep belangrijk vindt en wat je als bedrijf/instantie belangrijk vindt. Daar liggen de mooiste onderwerpen.
  • Maak gebruik van bewegend beeld! Het maken van een filmpje is helemaal niet zo moeilijk als je denkt! Maak een kort script, koop een selfiestick en ga aan de slag!

Content verspreiden

  • contentmarketing en Groep5700Als je net om de hoek komt kijken en je wilt echt invloed uitoefenen met je content, werk dan met mensen die deze invloed al hebben op jouw gebied. Ze zijn vaak bereid om je te helpen (al dan niet tegen betaling).
  • Ken je doelgroep door en door! Wat zijn hun vragen? Hoe kun je ze het beste bereiken?
  • Werk aan je betrouwbaarheid als bron. En hoe betrouwbaar zijn jouw eigen bronnen? Lang niet al het nieuws dat ons om de oren vliegt is waar. Zorg ervoor dat jouw doelgroep erop kan vertrouwen dat jouw content betrouwbaar is.
  • Blijf creatief! Creativiteit loont. Techniek heb je nodig, maar is niet het belangrijkste. Met alle beschikbare technische snufjes van vandaag de dag, vergeten we dat nog wel eens.

Sociale media anno 2016

  • De rol van Facebook verschuift steeds meer naar dat van een persoonlijke krant. Er worden steeds minder persoonlijke statussen gedeeld à la Een gezellig dagje Efteling. Ik sta al 1,5 uur in de rij voor Peter en de Draak (met daarbij een foto van verveelde kindergezichten).
  • Hoe meer interactie (gedeelde berichten), hoe meer bereik! Het aantal fans dat je pagina heeft steeds minder invloed. Zie ons artikel van eerder deze week over content genereren die betrokkenheid genereert.
  • Houd Snapchat en Instagram in de gaten! Hier wordt veel gedeeld! Daarnaast worden er steeds meer handige functies aan deze sociale media toegevoegd. Vraag maar eens aan de jongeren in je omgeving welke sociale media zij op dit moment het meest gebruiken en je weet genoeg.
  • Misschien is het je al eens opgevallen: je ziet op Facebook steeds meer livestreams van events. Naar verwachting zullen we deze livestreams steeds vaker tegenkomen. Een prachtige manier om je fans mee te nemen in jouw belevenissen.
  • Adverteren op Facebook? Facebook biedt ons hele handige tools om het juiste nieuwe publiek te bereiken. Denk aan Look a like audiences: het enkel adverteren bij het publiek dat lijkt op je huidige groep fans. En zo zijn er nog diverse andere ingenieuze mogelijkheden! Het is inmiddels bijvoorbeeld mogelijk gemaakt dat je je Facebook-pagina inzet als webshop.

Een hoofd vol met ideeën

De informatie vloog me om de oren. Ik verliet het congres met een behoorlijk vol hoofd. Gelukkig stond Perry de volgende dag te springen om bijgepraat te worden. Resultaat: het bruist weer van de nieuwe inzichten en ideeën hier bij Groep5700 over hoe we onze klanten nog beter kunnen helpen bij het inzetten, opzetten en stroomlijnen van hun contentmarketing.

Volgend jaar gun ik collega Perry meer wat meer geluk. Zodat hij eindelijk de kans krijgt om dit inspirerende congres weer eens te bezoeken. Ik duim voor je Perry. Drie keer is scheepsrecht!

Marloes Kooter
Groep5700

online factory

Udo Holtappels
Communicatie & Storytelling

udo-aan-het-werkVerhalen zijn voor Udo een eerste levensbehoefte. Geen gladde juichverhalen vol clichés en managementjargon, maar échte verhalen. Verhalen die richting en inzicht geven, een worsteling laten zien en iets met de verteller en luisteraar doen. Van mooie verhalen worden Udo’s pupillen wijder. En dat niet alleen: hij weet alles uit die verhalen te halen door ze in te zetten als Storytelling-instrument. Hij is niet voor niets Chief Storytelling Officer (CSO). Maar wij mogen hem gelukkig aanspreken met zijn voornaam.

Udo’s achtergrond

Udo studeerde Nederlandse Taalkunde in Nijmegen. Hij was docent Nederlands als 2e taal, recensent cabaret, muziek en toneel. Verder is Udo Uupper bij de Keijologische Hogesckool, speelt hij piano en orgel in tributebands en schrijft hij muziek en tekst bij Stichting De Helmondse Musical.

Neem gerust contact op met Udo:
udo@groep5700.nl
Udo op Linkedin

Marcel Zijp
Marketing

In zijn spaarzame vrije uren stapt onze bezige marketinggoeroe Marcel graag op zijn ultralichte racefiets om kilometers weg te trappen. En hoewel hij zijn stalen carbon ros meestal over de vlakke Brabantse wegen stuurt, gaat zijn hart sneller kloppen van klimmen. Hij wil namelijk altijd boven op die berg komen. Niet alleen, maar samen met de klanten van Groep5700. Maar om op een hoger niveau te komen, moet je keuzes maken en belangrijke vragen beantwoorden. Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? Welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven en vasthouden. Samen bergop gaan. Eigenlijk is het net wielrennen.

marcel

Marcels achtergrond

Marcel studeerde bedrijfskunde en zootechniek in Wageningen en later (inter)nationale marketing en MBA. Hij werkte voor Groep5700 bij bedrijven in pharma en food als verantwoordelijke voor sales, marketing en later algemeen management.

Neem gerust contact op met Marcel:
marcel@groep5700.nl
Marcel op Linkedin

Jørgen Bijsterveld
Vormgeving

de-cirkel

Jørgen probeert de wereld om hem heen mooier en kleurrijker te maken. Een idee te vertalen naar een goed, pakkend beeld dat voor zich spreekt, of een verhaal krachtiger maakt. Van website tot brochure, van autobelettering tot sfeervol podium en van poster tot video.

Jørgens kracht:  het maken van een perfecte visuele vertaling van de inhoud. Een uitwerking die naadloos aansluit bij de gekozen strategie.

Jørgens achtergrond

Jørgen studeerde fotografie en grafische vormgeving aan de Kunstacademie, acteert in verschillende regionale theaterproducties, is fervent pubquizzer en speelt wekelijks drie helften in het veteranenteam van RKPVV.

Neem gerust contact op met Jørgen:
jorgen@groep5700.nl
Jørgen op Linkedin

Eline Bergshoeff
Office Manager

Eline heeft de meest afwisselende functie binnen Groep5700, vindt ze zelf. Van offerte tot opdracht, van inkoop- tot verkoopfactuur en van debiteurenbeheer tot bewaken van marges. Van sollicitatiegesprek tot collega mét in achtneming van de AVG-regels en van planning tot afspraak. Wil je iets geregeld hebben, vraag het Eline. Maar daarnaast heeft Eline door haar jarenlange ervaring in het werkveld en de organisaties waarvoor ze heeft gewerkt, goede ideeën over hoe je zakelijk dingen kunt aanpakken. Eline kan als geen ander goed luisteren naar iemand zijn verhaal. Waar loopt hij/zij tegenaan en waarmee kan zij (of iemand anders) je dan verder helpen. Ze bezit het vermogen om mensen in hun waarde te laten en zo de verbinding met anderen te (laten) leggen. Ze heeft het vermogen om iedereen een fijne, rustige en gestructureerde werkomgeving te bieden waar alles goed geregeld is, zonder dat mensen in de gaten hebben dat zij daarachter zit.

Elines achtergrond

Eline ging na het vwo in Middelburg twee jaar naar Schoevers in Rotterdam. Ze heeft daar de opleiding Directiesecretaresse en Europees Secretaresse-Marketing afgerond. Daarna heeft ze nog een opleiding personeelsmanagement met een diploma afgesloten. Eline werkte voor haar start bij Groep5700 als directiesecretaresse voor diverse bedrijven in de financiële dienstverlening, waaronder Rabobank en Interpolis Kredietverzekeringen.

Neem gerust contact op met Eline:
eline@groep5700.nl
Eline op Linkedin

Dorien Braakman
Communicatie & Storytelling

dorienDorien houdt erg van verhalen. Ze vertelt ze graag en met passie, maar haalt ze ook graag op. Bijvoorbeeld bij de opdrachtgever waar ze twee dagen per week zit. Naar die verhalen luistert ze niet alleen omdat ze oprecht geïnteresseerd is; ze zet ze ook op een strategische manier in, bijvoorbeeld als Storytelling-instrument.  En dat werkt! Met die verhalen maakt ze de missie, visie en strategie tastbaar. Intern en extern. Zo haalt ze het maximale uit de verhalen die haar ter ore komen.

Doriens bagage

Dorien haalde haar propedeuse Franse taal- en letterkunde en haar doctoraal/master Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze deed ruim elf jaar ervaring op in Sales en in Trade Marketing Horeca & Evenementen bij Bavaria. Zo.

 

Marloes Kooter
Marketing en Communicatie

Strategisch communicatieadviseur, communicatiecoach en gedragsvernieuwer

Wil jouw organisatie bouwen, groeien of veranderen? Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Marloes brengt helderheid. Waar zitten de kansen en waar moet aan gewerkt worden? Zij brengt de juiste informatie boven water, verschaft inzicht en weet waar je moet beginnen. Zo helpt ze organisaties om omgevingsgerichter te worden en deze omgeving te verbinden aan de eigen praktijk.

Van communicatiestrategie en het coachen van (communicatie)medewerkers, tot het aanleren van nieuw gedrag. Marloes bijt zich als strategisch communicatieadviseur en projectmanager al verschillende jaren vast in talrijke trajecten. Met een focus op het onderwijs, het sociale domein en business to business.

Marloes’ achtergrond

Marloes studeerde Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Schreef mee aan een boek over focusgroeponderzoek. Verdiepte zich in Business Marketing en behaalde hiervoor haar NIMA B diploma en volgde een opleiding strategische e-mailmarketing.
In juni 2020 rond ze haar tweejarige studie tot Awareness Developer af. Marloes heeft jarenlange ervaring als marketing- communicatiespecialist in het bedrijfsleven.

Neem gerust contact op met Marloes:
marloes@groep5700.nl
Marloes op Linkedin

Mirte Bouwmans
Communicatie & Contentmarketing

Mirte helpt organisaties graag bij het implementeren van verandering, zonder het verandering te noemen. Ze houdt van innovatie en vernieuwen, met name op het gebied van online kennisdeling, samenwerking en (content)marketing. Tijdens projecten is ze altijd bezig met verbinden en combineren om zo alles eruit te halen wat erin zit. Het liefst nog iets meer. Als organisaties stappen zetten dankzij Mirtes inbreng, zie je haar groeien. Naast strategisch advies geeft ze regelmatig workshops over het optimaliseren van een customer journey en content marketing.

Achtergrond

Mirte studeerde Tekst en Communicatie (BA) en Bedrijfscommunicatie en Digitale Media (MA) aan de Universiteit van Tilburg. Na haar studie is ze gaan werken in de ICT, en heeft zich verdiept in de de impact van digitalisering. Zo heeft ze bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar en een boek geschreven over de implementatie en adoptie van digitale platformen bij organisaties.

Neem gerust contact op met Mirte:
mirte@groep5700.nl
Mirte op Linkedin

Lisa de Beer
Communicatie & Organisatie

Lisa heeft een passie voor organiseren, communicatie en social media. Ze is onze specialist in live communicatie. Wat houdt dat in? Zorgen dat álles achter de schermen geregeld is tijdens evenementen zoals open dagen, personeelsfeesten, incentives, sales meetings, teambuilding dagen, etc. Wil je een statement maken naar (potentiële) klanten toe? Ben je een nieuwe weg ingeslagen of is jouw bedrijf the new kid in town? Of wil je er voor zorgen dat medewerkers efficiënter gaan samenwerken middels een creatieve of sportieve heidag? Lisa komt met creatieve ideeën en plannen en organiseert het van A tot Z… of gewoon daar waar nodig.

Daarnaast verzorgt Lisa graag een stukje contentmarketing en social media voor de klant. Deze duizendpoot is op verschillende vlakken in te zetten. Als eindredactie biedt ze een kritische blik op de content, als time keeper bewaakt ze de planning en als project manager houdt ze korte lijntjes met samenwerkingspartners om elk project te laten slagen. Zie je door de bomen het bos niet meer en heb je iemand nodig die de touwtjes in handen neemt? Lisa to the rescue en structuur will follow!

Lisa’s achtergrond

Lisa heeft Commerciële Economie (Marketing Management) gestudeerd aan Fontys Hogescholen in Eindhoven. Na haar afstuderen heeft ze zich bij Rabobank aangesloten om het webcare team een nieuwe impuls te geven. Daarna is ze de eventbranche ingerold en heeft ze in binnen- en buitenland op de mooiste locaties zakelijke evenementen georganiseerd en uitgevoerd.

Neem gerust contact op met Lisa:
lisa@groep5700.nl
Lisa op Linkedin

Ingrid Verhagen
Communicatie & Organisatie

Wie schrijft, die blijft! Ingrid maakt jouw organisatie maximaal zichtbaar. Met creatieve teksten voor contentmarketing op jouw website, social kanalen of printmiddelen. Zowel on- als offline. Ze ondersteunt onze strategisch adviseurs en zorgt ervoor dat wat we samen bedacht hebben, gebeurt. Nieuwsgierig als ze is wil zij klanten graag goed leren kennen, zodat we samen kunnen bouwen. Dat doet ze dan ook vol enthousiasme. Ingrid zegt wat ze doet, doet wat ze zegt en zet het ook nog eens treffend op papier.

Ingrids achtergrond

Ingrid studeerde Communicatie (BA) aan de Fontys in Eindhoven. Als geboren en getogen Eindhovense begon ze haar carrière bij Philips als interne communicatieprofessional. Hierna maakte zij de overstap naar marketing bij designmeubelmerk Artifort. Ingrid kent de regio goed door haar laatste rol als marketing en communicatie adviseur bij Rabobank Dommelstreek.

Neem gerust contact op met Ingrid:
ingrid@groep5700.nl
Ingrid op Linkedin