Skip to content

In januari van dit jaar liep ik op een maandagmorgen naar kantoor, mijn eerste werkdag tegemoet. Ja, liep inderdaad, ik woon op 2 minuten afstand (!).

Al snel kwam ik erachter dat mijn bij mijn vorige werkgevers aangeleerde gedrag niet goed aansloot bij dat van de groep mensen waar ik nu in terecht was gekomen. Tijdens mijn eerste week belde een oud-collega me op. Mijn antwoord op zijn vraag: “nee, die user story mag geclosed worden, die is meegenomen in de vorige sprint.” Na het telefoongesprek keken mijn nieuwe collega’s me geamuseerd aan. “Moet dat nu, al die Engelstalige woorden tussendoor?” Ik stond er nooit zo bij stil, maar in de jaren bij mijn vorige werkgevers was ik gewend geraakt op die manier gesprekken te voeren. ‘Agile’ werken, ‘commitment’ creëren en ‘awareness’ verhogen.

Ingeburgerd

Mijn standaard antwoorden op de vraag van collega’s waarom altijd alles maar in het Engels moet:

  • Ik heb er geen beter woord voor in het Nederlands
  • Het zijn ingeburgerde termen die ik gebruik
  • Het klikt spannender in het Engels

In het begin dacht ik, dit moet ik afleren! Maar dat is moeilijker dan je denkt. Nu, ruim vier maanden later, vraag ik bijna nooit meer: wat zijn de deliverables? Agile noem ik nu wendbaar werken, en het is ook nog een leuke alliteratie ook.

Kop thee

Onlangs zag ik op Facebook de pagina ‘Onnodig Engels Taalgebruik’ voorbijkomen. Onnodig is het echter niet! Als het past bij de klant, als de woorden passen bij de inhoud, als ze simpelweg super verduidelijkend zijn – waarom niet? Ik wil niet afleren. Wel bijleren. De termen gebruiken om heel verstandig over te komen, niet mijn kopje thee.

Nog enkele managementwoorden op een rij, met onze vertalingen:

  • Commitment – betrokkenheid
  • Awareness – bewustwording
  • Hands on – actief aanpakken
  • Client retention – klantenbinding
  • Brand – merk
  • Core business – kernactiviteit
  • Incentive – stimulans
  • Stakeholders – belanghebbenden

Weet iemand nog een goed Nederlands alternatief voor deliverables? Laat het even weten! 😉

 

Dit vind je misschien ook leuk
Udo Holtappels Groep5700
Ik weet nog dat ik ruim twintig jaar geleden mijn prachtige onderwijsbaan vaarwel zegde en voor mezelf begon. Aan iets nog mooiers, daar was ik van overtuigd. Ik wilde meer en andere dingen doen met taal en tekst. Ik wilde meer vrijheid, zelf aan de slag. Meer met verhalen. Bedrijven en instellingen helpen om goed voor de dag te komen. Ik begon met een eigen tekstbureau, Tekstbureau Holtappels & Vos. Beeld ontbrak en zo werd het tekstbureau opeens Reclamegroep5700. Met de ontwikkeling van het logo voor Stadspromotie Helmond ‘De glimlach...
Fijne feestdagen
Wanneer je een creatieve kerstboodschap op je socials wil plaatsen… Ingrid: Slay die kerst! 💅🏼 Udo: Overal is een Nederlands woord voor👨🏼‍🎓 Jorgen: En zeker geen GenZ, dat snapt níemand ❓ Lisa: Mét Engelse woorden én ✨𝑻𝒉𝒆 𝑪𝒉𝒓𝒊𝒔𝒕𝒎𝒂𝒔 𝒔𝒑𝒊𝒓𝒊𝒕 ✨ Frederique: Stelletje boomers… 🙄 Kim: Ja Lisa, dat is leuk! 🪩 Eline: … *zucht* 👩🏼‍💻 𝐂𝐨𝐧𝐜𝐥𝐮𝐬𝐢𝐞: 𝐅𝐢𝐣𝐧𝐞 𝐟𝐞𝐞𝐬𝐭𝐝𝐚𝐠𝐞𝐧 𝐞𝐧 𝐞𝐞𝐧 𝐠𝐞𝐥𝐮𝐤𝐤𝐢𝐠 𝟐𝟎𝟐𝟓!