Skip to content

Ik weet nog dat ik ruim twintig jaar geleden mijn prachtige onderwijsbaan vaarwel zegde en voor mezelf begon. Aan iets nog mooiers, daar was ik van overtuigd. Ik wilde meer en andere dingen doen met taal en tekst. Ik wilde meer vrijheid, zelf aan de slag. Meer met verhalen. Bedrijven en instellingen helpen om goed voor de dag te komen. Ik begon met een eigen tekstbureau, Tekstbureau Holtappels & Vos. Beeld ontbrak en zo werd het tekstbureau opeens Reclamegroep5700. Met de ontwikkeling van het logo voor Stadspromotie Helmond ‘De glimlach in Brabant’ waren we in een keer bekend in de stad. De interim bij de VVV, Pim Dopheide, had ons gevraagd om logo en huisstijl te ontwikkelen.

Andere wegen

Natuurlijk is er discussie over het logo, maar het houdt wel ruim 15 jaar stand in de stad. Ik moest eraan denken toen ik pas bij de NHTV in Breda een afspraak had met professor Diane Nijs en – wie schetst mijn verbazing – Pim Dopheide. Een gesprek over sociale innovatie, over het activeren van de stad, over hoe verhalen kunnen helpen iets nieuws teweeg te brengen, over dat je daar lef voor nodig moet hebben. Tegen de stroom op moet durven zwemmen. Zo’n mooie zalm die zijn weg vindt om de kiem te leggen voor volgende generaties. Met de kans dat hij uit het water wordt geslagen door een hongerige beer. Ze blijven gaan ondanks de gevaren. Waar het om gaat is dat je je ontwikkelt en blijft groeien. Bij ons gaat het om de inhoud. Dat is mooi. Bij Groep5700 durven we andere wegen te kiezen, ook al zijn ze niet altijd de gemakkelijkste. Daar worden we sterker van.

Terugkijken

Ik moest even schakelen toen ik op het kennisinstituut tegenover Pim Dopheide zat. Mijn gedachten gingen terug naar die middag dat ik samen met Joop Vos en Jan Vriends het logo moest presenteren in de Gaviolizaal. Het werd een groot succes. Honderden Helmonders, bedrijven en particulieren omarmden de glimlach. De relativerende glimlach van de Helmonder. Ik zie nog mijn vrouw binnen komen in de pauze en vertellen dat we voor de tweede keer naar Colombia gaan, eerst voor Andrea, nu om Fabio op te halen. Herinnering is als een hond die gaat liggen waar hij wil, schreef Nooteboom in Rituelen. Ik kijk liever vooruit, maar even terugkijken mag bij een mijlpaal.

Midden in de wereld

Reclamegroep5700 werd Groep5700 in 2007, nu 10 jaar geleden. Wat er allemaal gebeurt in een mensenleven, het is wreed en groots, droef en mooi. Het is goed om er bij stil te staan. We delen hier lief en leed en we zijn er voor elkaar. Dat maakt ons, dat maakt ons bedrijf sterk. We hebben afscheid moeten nemen van dierbaren, onder meer van onze allerliefste dochter Andrea, er zijn kinderen gekomen en we hebben huwelijken gesloten. Het leven in al zijn grootsheid en hevigheid komt voorbij, elke dag. Groep5700 staat midden in de wereld – dat is vaak mooi en soms hard – en daar ik ben heel erg trots op.

Udo Holtappels
Groep5700

Dit vind je misschien ook leuk
Udo Holtappels - Groep 5700
Gisteravond werd Udo als voorzitter van het Literair Cafe Helmond even onderbroken. Burgemeester Elly Blanksma verraste hem namens Gemeente Helmond met een stadspenning voor zijn uitzonderlijke activiteiten in woord, geschrift én zang voor de Helmondse gemeenschap. Heel even had Udo geen tekst meer voor een dankwoord. Vandaag is hij vooral erg trots en geniet hij van zijn bijzondere erkenning.  
Social,Influencer,Concept.,Media,Content,To,Grab,Like,From,Social
Ik mag er graag over praten, de Weapons of Influence van hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini. Een naam die iedereen die werkt in de marketing en communicatie, intussen wel zou moeten kennen. In 2001 publiceerde hij zes universele principes van beïnvloeding. In het boek Influence beschrijft Cialdini zes wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes (ook wel bekend als Six Principles of Persuasion of Six Universal Truths of Influence) die ingezet kunnen worden om de bezoeker of klant te verleiden tot een bepaalde actie. Enorm boeiende materie. Interessant is dat de technieken allemaal toepasbaar zijn bij contentmarketing. Wederkerigheid...