Skip to content
1 april 2018

Udo Holtappels, mede-eigenaar van Groep5700, heeft gisteravond in café Van Bracht aan de Aarle-Rixtelse Kerkstraat de eerste Steun je Moerstaal-award ooit ontvangen. Stichting Taalverdediging beloonde de Helmonder daarmee voor zijn onvoorwaardelijke steun aan het behoud van de Nederlandse taal.

Holtappels was ontroerd door de uitverkiezing. ,,Taalverloedering en het overmatig gebruik van leenwoorden is voor mij een echte don’t. Natuurlijk ben ik überhappy met deze award en daarom heb ik besloten om, ondanks mijn drukke job als General Manager en Chief Storytelling van Groep5700, acte de présence te geven in dit chique etablissement. Het is mooi dat ik me heb kunnen onderscheiden met een basic en urban jargon in een wereldje waar nietszeggend en clichématig taalgebruik bon ton is.”

Faux pas
Communicatieman Holtappels ging nog even door: ,,Blijkbaar ben ik, met mijn woordkeuze, een einzelgänger in mijn branche. Local hero Wim Daniëls (voormalig Helmonder van het jaar, red.) was voor mij een echte angstgegner, maar hij begaat op taalgebied regelmatig een faux pas. Mooi voor mij, want deze exquise award is een must-have.”

De joyeuze winnaar wist aan het einde van de feestelijke uitreiking al wat hij met de prijs – een bronzen beeldje – ging doen. ,,Ik laat ‘m shinen op mijn schoorsteenmantel. Dan kan ik er optimaal van genieten als ik in volledige chillmodus op mijn chaise longue zit te loungen. En het bijbehorende geldbedrag komt waarschijnlijk ten goede aan een road trip.”

Geen bravoure
Stichting Taalverdediging-voorzitter Agnieszka Dujardin-Estévez Garcia, fervent neerlandica, zou graag meer personen als Holtappels zien. ,,De Nederlandse taal is dying, wat an sich best awkward is in dit chauvinistische land, n’est-ce pas? Gelukkig zijn er nog recalcitrante taalliefhebbers pur sang zonder bravoure zoals Udo, die en plein public en zonder gêne hun moedertaal blijven supporten. Helaas wordt dat soort mensen steeds zeldzamer. Excusez le mot, maar dat vind ik zum kotzen!”

Dit vind je misschien ook leuk
Opn.-042
Kunnen jullie voor ons een huisstijlhandboek maken, zodat we ons logo altijd op dezelfde manier gebruiken? Dat was de vraag die we kregen van orthopedisch schoenenfabrikant CYS (voorheen Choose Your Shoes). Onze vormgever Jørgen ging erop af. Al snel had hij door dat de vraag achter de vraag, veel verder ging.
Social,Influencer,Concept.,Media,Content,To,Grab,Like,From,Social
Ik mag er graag over praten, de Weapons of Influence van hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini. Een naam die iedereen die werkt in de marketing en communicatie, intussen wel zou moeten kennen. In 2001 publiceerde hij zes universele principes van beïnvloeding. In het boek Influence beschrijft Cialdini zes wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes (ook wel bekend als Six Principles of Persuasion of Six Universal Truths of Influence) die ingezet kunnen worden om de bezoeker of klant te verleiden tot een bepaalde actie. Enorm boeiende materie. Interessant is dat de technieken allemaal toepasbaar zijn bij contentmarketing. Wederkerigheid...