Skip to content
Coen Pots

De Week van Digitaal Bewustzijn in Helmond vond plaats van 27 november tot en met 1 december 2023. Diverse partners werkten samen om deze week tot een groot succes te maken. Tijdens de partnerbijeenkomst, georganiseerd door Groep5700, werd teruggeblikt op de week en vooruit gekeken naar de volgende editie in 2024. Dagvoorzitter Coen Pots voelde de goede energie. ‘Het was een samenzijn van mensen die écht iets willen met dit thema. Dat hebben we nodig om het digitale bewustzijn van onze Helmondse jongeren te vergroten!’

Het begon allemaal met de ambitie van de gemeente om van Helmond een digitale stad te maken waar iedereen aan kan deelnemen. Coen licht toe: ‘We willen dat alle inwoners op de hoogte zijn van de kansen en de risico’s van de digitale wereld. Niemand zit zoveel online als jongeren en daarom was deze week speciaal voor hen bedoeld. Door de jeugd bewust te maken van de mogelijkheden en de valkuilen, kunnen zij beter beslissen waar ze wel of niet digitaal aan meedoen.’

De jeugd vertelt

Hoogtepunten

Tijdens de partnerbijeenkomst werd teruggeblikt op de verschillende activiteiten. Hoogtepunten waren de DigiTalks met spreker Rens van de Vorst, het programma Hackshield, het Helmondse DigiDebat, de Night of the Nerds en de ouderavond Plus met Helder Theater. Het verhaal van Jule Frantzen, directeur van het Dr. Knippenbergcollege, maakte veel indruk op de aanwezigen. Zij vertelde over risico’s op school en hoe zij hiermee omgaat. Ook bleek dat jongeren zelf een sterke mening hebben en vaak al meer weten dan volwassenen doorgaans denken. Het waren namelijk niet alleen partners die aanwezig waren op deze bijeenkomst, ook jeugd van groep 5 tot en met 6 vwo liet zijn stem horen.

Coen Pots interviewt

Geen typische bestuurders-bijeenkomst

De partnerbijeenkomst kreeg positieve reacties. Coen vertelt: ‘Dit was nu eens geen typische bestuurders of directeuren-bijeenkomst. Ook omdat de jongeren aanwezig waren, was het een passende setting voor dit onderwerp. Digitaal bewustzijn is aan de ene kant een groot en relevant maatschappelijk thema en aan de andere kant zo klein dat het bij iedereen thuis speelt. Met aansprekend beeldmateriaal, goede voorbeelden en vooral boeiende sprekers maakten we de verbinding tussen alle aanwezigen.’

Kansen buiten Helmond

Coen is ook lovend over de organisatie. ‘Normaal gesproken ben ik als dagvoorzitter al vroeg betrokken bij de organisatie, maar dit keer was het definitieve draaiboek relatief laat klaar. Dankzij Lisa van Groep5700, die snel handelde, heeft niemand dit gemerkt. De bijeenkomst verliep soepel en was strak geregisseerd. Voor de volgende editie zou ik graag over de grenzen van Helmond willen kijken. Welke kansen liggen er buiten de stad, maar hebben wel betrekking op jongeren in Helmond? Door goed te kijken naar lopende activiteiten op het gebied van data en AI in de hele provincie kan het programma nog beter worden, vooral voor jongeren!’

Dit vind je misschien ook leuk
Pantein-8062-scaled
Wat levert een campagne mij exact op? Die vraag krijgen we vaker! Niet altijd kunnen we meten wat bijvoorbeeld een storytellingtraject in harde cijfers oplevert. Maar voor onze campagne voor een zorgopleiding bij MaasZorgWerkt kunnen we dat wel. Met gepaste trots delen wij onze resultaten.
Pen,,Notebook,And,Computer,Keyboard
Cruciaal: de titel van je blog. Een goede titel zorgt er voor dat de bezoeker verleid wordt om door te klikken naar het artikel, vanaf de homepage van je website of vanuit bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Maak de lezer nieuwsgierig en zorg ervoor dat hij klikt op je titel! Zeg nou zelf: Welk product versloeg dit jaar de rookworst bij Hema? is toch beter dan de nieuwskop Rompertjes best verkochte product bij Hema? De titel van je blog: tips op een rij Prikkel! Welk product versloeg dit jaar de rookworst bij Hema?...