Mooie verhalen maken je publiek betrokken

Mooie verhalen maken je publiek betrokken

12552526_961024173992132_3046077972282424482_nToen er in 2013 een organisatie werd gebouwd rond een droom, een Helmondse musical, kwam ik erbij voor de communicatie. Anderhalf jaar later hadden we tien keer een uitverkochte Berry, de Musical. Over twee maanden hopen we hetzelfde te bereiken met de opvolger, Verhaal van de Knaal. Cast, script, decor en muziek zijn veelbelovend! In dit artikel: waarom delen we mooie verhalen?

Lid worden van de familie

Bij het ontzettend gave project heb ik veel nieuwe inzichten vergaard waar uiteindelijk ook onze klanten baat bij hebben. Ik doel dan met name op de contentmarketing waarmee we het willen laten gonzen door de Helmondse straten, als het kan iedere dag! Natuurlijk om uiteindelijk alle stoelen bezet te hebben vanaf 26 december, maar met name voor het creëren van beleving rondom Verhaal van de Knaal. We willen Helmonders betrekken. musicalAls straks het doek opengaat, weet het publiek welk proces eraan vooraf is gegaan. Hoe we tot keuzes zijn gekomen, welke worstelingen we hebben gekend, welke successen we hebben gevierd. Ze hebben alles meebeleefd, hebben anderen meegenomen in hun enthousiasme, zijn onderdeel geworden van de grote musicalfamilie. Dan zit je straks toch anders in je stoel, als de eerste klanken door het theater schallen. En die beleving, dat doet dus contentmarketing. Beter gezegd, dat doet het delen van verhalen.

Mooie verhalen voor Het Kasteel van Sinterklaas

Ik vertel dit verhaal omdat ik sinds een maand ook betrokken ben bij Het Kasteel van Sinterklaas, net als onze collega Dorien. In veel opzichten een totaal andere ervaring. Ik spring op een rijdende trein, in plaats van dat alles van de grond moet worden opgebouwd. En dan de schaalgrootte: alleen al de commissie Communicatie bestaat uit zes man, bij de musical ben ik alleen daarvoor verantwoordelijk. Veel is echter ook precies hetzelfde. We gaan 25.000 mensen verwelkomen, dat staat als een paal boven water – het evenement is waarschijnlijk ook zonder online communicatie uitverkocht. Maar dat betrekken, daar kan ook hier contentmarketing een flinke bijdrage aan gaan geven! Verhalen delen werkt. Twee Facebook-posts van de afgelopen weken:

  • verhalen_sinterklaasEr wordt aan de Helmondse brug gewerkt: Sinterklaas kan straks eindelijk weer per boot in het centrum arriveren!
  • Kinderen in het ziekenhuis via een videoverbinding de mogelijkheid geven om ook eens rond te kijken in Het Kasteel van Sinterklaas: DigiSint bestaat vijf jaar!

Je kunt het wel raden: de Helmonders reageren, liken, delen en taggen massaal. Er is reuring, precies zoals we willen. Helmonders worden geraakt.

Beleving

De pepernoten lagen vroeg in de winkels en daar was zoals ieder jaar weer veel commentaar op, maar dat we in september en oktober al mensen meenemen in de Helmondse voorbereidingen wordt enorm gewaardeerd. Mensen zitten op mooie verhalen te wachten. Willen deel uitmaken van het proces. Willen erbij horen. Willen beleving: voor, tijdens en na hun daadwerkelijke bezoek aan het kasteel.

Contentmarketing kan daar veel in betekenen. Wat een mooi vak!

Perry Vermeulen
Groep5700

Sinterklaas vertelt ook mooie verhalen