Skip to content
16 februari 2017

Elke keer weer als we een workshop storytelling geven, vind ik het spannend hoe mensen het zullen ervaren. Gaan ze geïnspireerd de deur uit? Willen ze graag verhalen op gaan halen bij collega’s of bij klanten?

Laatst nog, gaven we bij een bank aan medewerkers een workshop. We begonnen met de vraag ‘bij welk liedje heb je een speciale herinnering?’. De mooiste en meest verdrietige momenten worden gedeeld. Zoals de openingsdans op haar ultieme trouwdag, de geur van vers gemaaid gras van het weiland waar langs hij vroeger naar school fietste, het lievelingsliedje van zijn zwager dat werd gedraaid tijdens de afscheidsceremonie of die loodzware beklimming tijdens de Alpe d’HuZes.

Een bank, een zorgorganisatie, een accountantskantoor of een gemeente, elke keer weer worden mensen geraakt als ze hun liedjes met elkaar delen. Het maakt dus niet uit bij wat voor soort bedrijf of organisatie we een workshop geven. Overal werken mensen die geraakt worden door muziek. Omdat een bepaald liedje je meeneemt naar een herinnering waar je verdrietig of misschien juist blij van wordt. Herinneringen die het meer dan waard zijn om gedeeld te worden.

Niet alleen mensen, maar ook bedrijven hebben betekenisvolle momenten die mooi zijn om te delen. Het afscheid van een directeur die zich jaren met hart en ziel heeft ingezet voor zijn bank, een genietmomentje van een cliënt bij een zorgorganisatie.  Deel die momenten en je zult ervaren wat échte verhalen met mensen doen.

Het énige nadeel van een workshop storytelling, is dat er altijd wel een liedje een dag of twee in mijn hoofd blijft hangen. Na twee dagen op kantoor ‘en dan denk ik aan Brabant’ horen galmen, zijn mijn collega’s het dan ook wel weer beu en wordt het tijd voor een volgende workshop.

Dorien Braakman
Groep5700

Dit vind je misschien ook leuk
Coca-cola,Christmas,Truck,Visits,Preston,On,The,2nd,Day,Of
Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld. De Coca-Cola-kerstman Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant...
Groep5700
Vandaag is het precies een jaar geleden dat mijn eerste werkdag bij Groep5700 begon. Ik weet nog dat ik de kinderen naar school had gebracht en dat ik even in de auto tijd had voor mezelf om te bedenken wat ik nooit zou kunnen bedenken van tevoren; namelijk hoe de eerste dag zou zijn. Na 100 scenario’s te hebben uitgedacht, parkeerde ik mijn auto, liep naar de voordeur en belde aan – omdat ik op die eerste dag natuurlijk nog geen sleutel had. Alleen luisteren Kopje koffie, luisteren naar de verhalen...