Skip to content

Stockbeelden zijn handige middelen om publicaties aantrekkelijker te maken. Voor bijna elk doel is er wel een geschikte stockfoto te vinden. Met een abonnement op bijvoorbeeld Shutterstock kun je maandelijks putten uit een enorm repertoire stockfoto’s. Je hoeft je dan ook niet druk te maken over auteursrecht, zoals collega Matthijs pas beschreef. Het is niet voor niets dat bijna alle redacties veel gebruikmaken van stockfoto’s.

Uniek

Nu voel je misschien een grote ‘maar’ aankomen. Die is er ook: stockfoto’s zijn meestal niet zo origineel. Juist om ze voor een breed publiek bruikbaar te maken, zijn ze erg algemeen. Dat is jammer. Elk bedrijf en individu is uniek. Dat wil je laten doorklinken in je uitingen en beelden zijn daar een belangrijk onderdeel van. Waarom zou je dan genoegen nemen met foto’s die verre van uniek zijn?

Het alternatief is niet zo moeilijk: huur een fotograaf in. Een goede fotograaf maakt je communicatie vele malen krachtiger en aantrekkelijker. Hij kan het verhaal dat jij wilt vertellen in beelden vangen. Het wordt dan echt jouw unieke verhaal. Door gebruik te maken van de diensten van een fotograaf, kun je je eigen sfeer en beeldtaal beïnvloeden. Dat staat absoluut in verhouding tot de kosten van een fotograaf – meestal tussen de € 70,- en € 120,- per uur. Voor dat bedrag krijg je heel veel terug.

Aandachtspunten

Een aantal punten waar je rekening mee kunt houden als je een fotograaf wilt inhuren:

  • Denk voordat je met een fotograaf in zee gaat goed na over wat je allemaal wilt laten vastleggen, en welke boodschap je wilt overbrengen. Dan kan hij/zij zich beter voorbereiden. Dit scheelt wellicht een terugkomdag voor de fotograaf.
  • Bekijk het portfolio van de fotograaf (vaak kun je dat op zijn/haar website vinden). Je krijgt zo al snel een goede indruk van zijn/haar stijl.
  • Ga na waar de fotograaf in gespecialiseerd is. Iemand die architectuur prachtig kan vastleggen, is niet per definitie een goede portretfotograaf. Fotografie is een breed vakgebied dat meerdere disciplines omvat.
  • Kijk ook naar de omvang van het portfolio. Een fotograaf met maar tien foto’s in zijn portfolio, is waarschijnlijk een stuk minder ervaren dan een fotograaf die volledige reportages toont.
  • Bepaal of er een klik is met de fotograaf. Zeker als er mensen worden gefotografeerd, is het belangrijk dat de fotograaf goed contact met hen maakt. Dat levert veel meer op.

Als vormgever word ik er in mijn werk altijd erg blij van als mensen inzien dat een fotograaf inhuren loont. Want daarmee kun je – zelfs letterlijk – inzoomen op details. En die maken het verschil tussen opgaan in de menigte, of uitblinken.

Dit vind je misschien ook leuk
Pantein-8062-scaled
Wat levert een campagne mij exact op? Die vraag krijgen we vaker! Niet altijd kunnen we meten wat bijvoorbeeld een storytellingtraject in harde cijfers oplevert. Maar voor onze campagne voor een zorgopleiding bij MaasZorgWerkt kunnen we dat wel. Met gepaste trots delen wij onze resultaten.
Red,Heart,On,Piano,Keys,,Vintage,Color,,Valentines,Background
Elke keer weer als we een workshop storytelling geven, vind ik het spannend hoe mensen het zullen ervaren. Gaan ze geïnspireerd de deur uit? Willen ze graag verhalen op gaan halen bij collega’s of bij klanten? Laatst nog, gaven we bij een bank aan medewerkers een workshop. We begonnen met de vraag ‘bij welk liedje heb je een speciale herinnering?’. De mooiste en meest verdrietige momenten worden gedeeld. Zoals de openingsdans op haar ultieme trouwdag, de geur van vers gemaaid gras van het weiland waar langs hij vroeger naar school...