Skip to content

Je website met daarbij je blog, is het centrum van het universum. Hier plaats je de verhalen en relevant nieuws. Omdat het goed is als je als organisatie laat zien dat er bij jou veel gebeurt, dat je voortdurend in beweging bent. Je bouwt ermee aan autoriteit en sympathie. Op de lange termijn aan een waardevol publiek. En ten slotte, niet onbelangrijk: de zoekmachine waardeert nieuwe content, je zult het merken aan je ranking. Maar: hoe schrijf ik een blog? Dat leer je in dit artikel.

Hoe schrijf ik een blog?

Sociale media-kanalen zijn distributiekanalen, die verkeer naar de site kunnen genereren en zo mensen betrokken maken en activeren. Je sociale kanalen zijn dus belangrijk, maar altijd ondergeschikt aan de website. Dáár wil je de mensen hebben! Omdat ze daar je verhaal lezen, in een omgeving die 100% past bij jouw organisatie. Bewust of onbewust komen bezoekers op zo’n moment ook in aanraking met andere zaken op je website, statische of dynamische content. Zo leren bezoekers jou beter kennen.

Verhalen delen, makkelijker gezegd dan gedaan. Nederlanders zijn een kei in verhalen vertellen, maar ze opschrijven is vaak een stuk lastiger. Tip: gebruik de dictafoon op je smartphone! Vertel een verhaal en schrijf het vervolgens woord voor woord uit. Je voorkomt tegelijkertijd dat je onnodig wollig schrijft; woorden als tevens, echter, inzake, met betrekking tot, hopende u hiermee – als je spreekt, gebruik je dit soort lastige woorden niet! Voorkom ze ook in je tekst. Speak human. Schrijf zoals je spreekt. Gemoedelijk, open, opgewekt, geïnteresseerd, modern, toegankelijk, zonder jargon, informeel, verhalend, af en toe breken met conventies en regels.

En hoe schrijf je dan een blog? Hieronder twaalf richtlijnen, tips voor de titel en fotografie en een template die je zo in kunt vullen met je eigen onderwerp. Succes! En we horen het graag bij vragen.

Twaalf richtlijnen vooraf:

  1. Bepaal je doel (boodschap, doelgroepen).
  2. Denk na over de planning (frequentie, agenda).
  3. Varieer! Kort/lang, serieus/humoristisch, evergreens/snacks, etc.
  4. Embed! Denk na over beelden, graphics, films, docs, etc. Foto’s zijn cruciaal!!
  5. Denk na over de lengte. Niet te lang, niet te kort.
  6. Cruciaal: de titel. Prikkel, gebruik superlatieven, verras, wees specifiek, simplificeer complexe zaken, wees tegendraads, gebruik cijfers (lijstjes).
  7. Denk na over het design van je blog.
  8. Maak er een moment van: blog lezen is niet voldoende. Stimuleer delen, toon suggesties andere blogs, call to actions, etc.
  9. Bepaal of je reacties wilt. Ja? Borg moderatie.
  10. Categoriseer blogs en gebruik tags.
  11. Schrijf zoals je spreekt. Vriendelijk, informeel, toegankelijk.
  12. Anders dan bij journalistiek, hoeft een verhaal niet 100% rond te zijn. Anderen kunnen bijv. aanvullen. Of jijzelf, in weer een latere blog.

De titel is cruciaal!

  • Prikkel! Welk product versloeg dit jaar de rookworst bij Hema?
  • Superlatieven! De meest unieke treinreis door ‘t prachtige Azië
  • Verras, bijvoorbeeld met vreemde analogieën! Louis van Gaals 13 beste tips voor een goede relatie met de pers
  • Wees specifiek. De beste tips over hoe jij je moet kleden tijdens een sollicitatiegesprek.
  • Simplificeer complexe onderwerpen! Dé reden waarom je zoveel vet hebt.
  • Tegendraads. Waarom te veel geld vervelender is dan te weinig of Tien tips om arroganter over te komen.
  • Gebruik cijfers, hoeven geen ronde getallen te zijn. De 26 beste geheimen van Rotterdam of Culinaire trends, een top 12.
  • Succesformules: Hoe je ___ , Negen manieren om ___ , De geheimen van ___ , Wat je móet weten over ___ , De vreemdste ___ die ik ooit heb gehad (of beste, slechtste, grappigste, meest belachelijke, etc.)

Veel meer suggesties geef ik hier.

Template

Tip: hou het simpel

Goeie titel: zie hierboven

Eerste zin: belangrijk! Stel bijvoorbeeld een vraag of zeg iets controversieels. Een voorbeeld: “Heb je je ooit afgevraagd hoe jouw droomhuis eruit zou zien? Zo’n droom is makkelijker te realiseren dan je denkt.

Volgende paragraaf. Beantwoord de vraag waar je mee begon of leg uit wat je bedoelde met het statement dat je zojuist maakte. Hou het kort!

Gebruik tussenkopjes!

Volgende paragraaf. Of gebruik een opsomming!

  • Want dat werkt altijd.
  • Mensen scannen de bullets.
  • Een opsomming bevordert de leesbaarheid van een tekst.
  • Kijk bijvoorbeeld hier.
  • Doen dus!

Een foto. Vergeet nooit een foto (of meerdere) te plaatsen bij je tekst. Goed voor je leesbaarheid, goed voor zoekmachineoptimalisatie.

Slot. Een vraag aan de lezer; goed voor de betrokkenheid. Men gaat reageren. “En? Hoe zou jouw huis eruit zien?”

Fotografie

  • Share moments. Laat je zien! Gezichten, enthousiasme, energie!
  • Neem foto’s: overal, altijd. Voor publicatie nu – of op een later moment.
  • De beste camera is de camera die je bij je hebt!
  • Gebruik filters, tekst, andere creatieve toevoegingen
  • Na publicatie: tag mensen, tag woorden
  • Inspiratie is overal; train jezelf!
  • Rubriekjes zijn leuk. Favoriete foto van de week, oid.
  • Een goede foto zegt meer dan ……

Meer informatie?

Stel je vragen gerust aan Groep5700! En: deze en veel meer praktische tips in onze workshop ‘contentkoningin worden doe je zo’.

 

Dit vind je misschien ook leuk
Udo Holtappels Groep5700
Ergens begin 2015 las ik in de voorjaarsnota van de gemeente Helmond iets over een Stadslab en het Sociaal Innovatief Fonds. Mijn ‘bèta’-geest met ‘alfa’-opleiding werd onmiddellijk geprikkeld; allerlei beelden waarin creativiteit en reageerbuizen streden om de hoofdrol, borrelden in mij op. Maar nergens was er iets concreets over het Stadslab Helmond te vinden. Ik klom in de pen en opperde de werkwijze van Imagineering om het Stadslab te gaan ontwikkelen. Dat ging niet zonder slag of stoot;  hobbels doemden op, anders denken en doen was continu noodzakelijk. Maar…: met...
Udo-diploma-1024x768
Na een opleiding van 9 maanden mag Udo zich Chief Officer Storytelling noemen! “Samen met vier anderen ben ik nu een van de eerste gecertificeerde business storytellers van Nederland. Onder leiding van Annet Scheringa zijn we ondergedompeld in het prachtige vak van verhalen ophalen, analyseren, schrijven en vertellen. Ik ervaar de kracht van verhalen elke dag. Hoe zet je verhalen in om mensen te verbinden aan verandering? Hoe laat je de kracht van je organisatie op een authentieke, andere manier zien? Verhalen raken je in het hart en zetten je...