Skip to content
25 maart 2022

Het mooiste vak van Nederland overdragen aan jong bloed, iets leukers bestaat niet! 

Afgelopen weken hebben wij weer les mogen geven op het Dr. Knippenberg College. Waar we vroeger nog voor de klas stonden tijdens de lessen Economie, doen we dat nu tijdens de les ‘vak oriëntatie’. Het onderwerp is nog steeds hetzelfde: Omgaan met Geld. De manier hoe, verandert met de jaren! 

Been there, done that?
Hoe de les er precies uitziet lees je in deze blog. Waar toen de focus lag op het leren van omgaan met geld, ligt het nu volledig bij het mooiste vak: Communicatie. We hebben de toekomstige communicatieprofessionals dan ook met veel plezier meegenomen in het bedenken van een campagne over Omgaan met Geld 

Het vak overdragen
Want wat doen wij precies en wat kan je daarmee? Tijdens de lessen werden de leerlingen vooral zelf aan het werk gezet. Ze mochten een bewustwordingscampagne creëren waarbij zij hun doelgroep bewust maken over hoe die doelgroep verstandig met hun geld om moeten gaan.  

Van groepsnaam naar echte bewustwordingscampagnes
Waar het voor sommigen in het begin lastig was om een groepsnaam te bedenken, vlogen anderen het liefst zo snel mogelijk door het werkblad heen. Nieuwe doelgroepen zijn geboren, creatieve ideeën zijn geopperd en monden zijn opengevallen van voorbeelden van bewustwordingscampagnes.  

Hoge verwachtingen!
Nadat wij onze lessen over Omgaan met Geld en het maken van een campagne gegeven hadden, zijn de leerlingen zelfstandig aan de gang gegaan. De afgelopen weken zijn zij bezig geweest met het ontwikkelen van de campagne die zij tijdens de les bedacht hadden. Zij hebben posters ontworpen, Instagram-accounts aangemaakt en websites ingericht. Via de socials zagen wij al hoe het proces eraan toe ging. En dat ging goed, de verwachtingen waren dus hoog! 

De uitslag
Na al die weken werken was het tijd voor de markt waarbij wij de campagnes gingen beoordelen. Stiekem waren we wel trots dat ze onze lessen zo goed begrepen hadden. Er waren namelijk verschillende posters gemaakt, fantastische slogans bedacht, er is een campagnelied geschreven en Instagram is weer heel wat accounts rijker. De leerlingen hebben zich goed verdiept in hun onderwerpen, één groepje is zelfs naar het politiebureau gegaan om daar de politie vragen te stellen over hun onderwerp en mee te werken aan hun posters en slogan. Zelf hebben ze er ook behoorlijk wat van geleerd. 

“Wow, juf! Het is eigenlijk echt belangrijk dat je gewoon goed op je geld let en hard werkt hè?” was een van de uitspraken die we terugkregen. – Jij snapt het, kerel! 

Al met al was het leuk te zien om de toekomstige communicatie-collega’s zo aan het werk te zien. We hoeven ons in ieder geval geen zorgen te maken voor onze opvolgers! 

Dit vind je misschien ook leuk
project 80 jaar vrijheid
Samen met studenten van Ter AA werkt onze Udo in het Learning Lab aan een bijzonder boek ter gelegenheid van 80 jaar vrijheid. Dit boek vertelt de verhalen van vluchtelingen die naar Helmond zijn gekomen. Waar deze mensen vandaan komen, hoe ze Helmond ervaren, wat ze aan de stad bijdragen en wat Helmond hen biedt. Udo begeleidt de studenten in gesprekstechnieken en storytelling, zodat zij de verhalen goed kunnen vastleggen.   Luisteren, samenvatten en doorvragen In het Learning Lab volgen de studenten onder andere een een workshop over de LSD...
Gymnasium Bernrode
Een dikke shout-out naar de docenten en werkgroepleden van Gymnasium Bernrode! Naast het afronden van schooljaar ‘24/’25 hebben zij het afgelopen jaar een extra opdracht voltooid. Naast hun ‘normale’ taken, werkten ze keihard aan de nieuwe schoolsite, die speciaal gericht is op nieuwe leerlingen en hun ouders. Het hele proces werd geadviseerd en begeleid door Lisa. Na een uitgebreide sessie om een nieuwe structuur te bouwen, gingen de werkgroepleden aan de slag met de uitwerking. Ze (her)schreven bijna álle teksten, schoten nieuwe foto’s en werkten pagina’s bij. Dankzij hun harde...