Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
onsverhaal-3
Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens deze dag heb verkregen. Het congres Contentmarketing  Een klein stukje achtergrond. Het congres Contentmarketing en...
Studentenproject preventie-akkoord alcohol en drugs
Samen met Novadic-Kentron, GGD Brabant-Zuidoost en de LEVgroep werken wij aan het preventie-akkoord alcohol & drugs in Helmond. Bram, Floor, Mika en Wieke volgen de minor verslavingsdeskundigen op de Fontys Hogeschool en werken onder begeleiding van Udo aan het onderzoek van dit project. We zijn benieuwd naar hun bevindingen en kunnen niet wachten tot we dit kunnen toepassen in ons preventie-akkoord!