Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
IMG_0693
Door de Coronacrisis komen sommige activiteiten tijdelijk stil te staan. Dat is vervelend, maar geeft ook ruimte om aan de slag te gaan met zaken waar normaal minder tijd voor is. Bijvoorbeeld met social media. Onze contentspecialist Ingrid geeft 5 tips om aan de slag te gaan met social media.
Peellandcollege Deurne Groep5700
Als ik terugdenk aan wat ik de afgelopen weken zoal heb gedaan, zijn er twee ervaringen die voor mij in het oog springen. Een blog over smachten naar onderwijs! Middelbaar onderwijs in Deurne In Deurne heb ik samen met Thomas van den Berk (Tommy Tin) draaidagen gehad op de vier deelscholen van IVO-Deurne. We maken vier films voor leerlingen van groep 8 en hun omgeving; zij leren de verschillende scholen kennen en kunnen zo een gerichte keuze maken in hun stap naar het voortgezet onderwijs. We interviewden onder meer leerlingen...