Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
Nieuwe website voor Spoormakers Notarissen
Veel mensen hebben bij een notaris het beeld van een oudere man, strak in pak, die hele moeilijke woorden gebruikt. Dat geldt niet voor Spoormakers Notarissen. En dat wilden ze dan ook laten zien en vertellen. Onze uitdaging: een nieuwe moderne website ontwikkelen waar geen speld tussen te krijgen valt. Bijna tien jaar geleden maakten we de vorige website van het Helmondse notariskantoor. En, zoals dat nu eenmaal gaat in de praktijk, werd er steeds meer informatie toegevoegd. We gingen terug naar de basis met drie rechtsgebieden: familie-en erfrecht, onroerend...
blog-kraamvisite-MarloesK-5700
I’m back baby! De afgelopen 15 weken schitterde ik bij ons op kantoor door afwezigheid. Op 4 juli werd namelijk ons dochtertje Vieve geboren. Heerlijk zo’n zwangerschapsverlof. Lekker in je coconnetje kruipen om daar 16 weken later weer uit te komen. Dat is in de praktijk toch even anders. En al helemaal in een vak als het onze. Het is overal! Ik was als zwangere vrouw en ben als nieuwbakken moeder namelijk het perfecte doelwit voor fraaie staaltjes contentmarketing. You can run, but you can’t hide. Resultaat: bergen leuke en...