Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
blog-prinsengrachtconcert-5700
Afgelopen week was ik bij het Prinsengrachtconcert in Amsterdam. Een concert, jaren geleden bedacht door onze voormalige schouwburgdirecteur Theo Inniger. Het was een prachtige avond. Ik moest denken aan een quote van J.W. Roy die prominent in de brochure van het muziekcentrum staat: ‘Het mooie aan muziek is dat je soms kansloos bent tegen het gevoel dat je overvalt.’ Elk stuk vertelt zijn eigen verhaal Ondanks het feit dat de regen ons bij vlagen teisterde, schitterden de violen van het Brodski Quartet dwars door de druppels heen. Elk stuk vertelt...
high green tee
Afgelopen dinsdag deed ik voor de tweede keer mee aan de Deurnese Golfkampioenschappen. We sponsoren dat golf-evenement, dus vanuit Groep5700 vaardigen we altijd een kleine delegatie af om te strijden voor de trofee – goed, vooral om met mensen uit onze regio te genieten van een hele gezellige dag. Collega Marcel is een fervent golfer, zelf ben ik een ‘mooi weer-speler’. Aan mooi weer was geen dit keer gebrek – het was zelfs afzien, zes uur lang in de brandende zon. Gelukkig was daar de aangename tussenstop van mijn collega’s...