Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
Film-fotografie-Raymakers-1024x411
Stockbeelden zijn handige middelen om publicaties aantrekkelijker te maken. Voor bijna elk doel is er wel een geschikte stockfoto te vinden. Met een abonnement op bijvoorbeeld Shutterstock kun je maandelijks putten uit een enorm repertoire stockfoto’s. Je hoeft je dan ook niet druk te maken over auteursrecht, zoals collega Matthijs pas beschreef. Het is niet voor niets dat bijna alle redacties veel gebruikmaken van stockfoto’s. Uniek Nu voel je misschien een grote ‘maar’ aankomen. Die is er ook: stockfoto’s zijn meestal niet zo origineel. Juist om ze voor een breed...
Close,Up,Focus,On,Happy,Sincere,Female,Holding,Folded,Hands
Onlangs werd ik positief verrast door een nieuwe reclame van Samsung. In september 2016 riep Samsung een type toestel massaal terug. Dit naar aanleiding van een aantal incidenten waarbij de accu van een bepaald type toestel ‘licht’ ontvlambaar was. Zie ook hieronder de inleiding van het persbericht: Samsung heeft de verkoop van de Galaxy Note 7 tijdelijk stopgezet en roept verkochte toestellen terug. De actie is begonnen vanwege incidenten waarbij de accu van het toestel ontplofte. Volgens Samsung zijn er 35 incidenten geweest. In verschillende commercials die Samsung begin dit...