Skip to content
Workshop wetenschap en storytelling

Patricia Y.W. Dankers, hoogleraar biomedische materialen aan de Technische Universiteit Eindhoven, leerde ik een paar jaar geleden kennen toen ze bij mij promoveerde (😊) aan de Keijologische Hogeskool in Helmond. Het was haar derde doctorstitel inmiddels. Ik was ook bij haar inaugurele rede bij het aanvaarden van het ambt van hoogleraar. Ze begon met een verhaal. Zo nam ze iedereen op een aansprekende manier mee in het complexe onderzoek dat ze doet. Kijk op www.dankerslab.nl om te zien wat voor prachtig en relevant onderzoek daar allemaal plaatsvindt. Patricia past storytelling toe bij haar lezingen en voordrachten en het werkt. ‘Geef een keer een workshop aan mijn werkgroep!’ zei ze met carnaval.

Gisteren verzorgde ik voor de hele vakgroep biomedische wetenschappen van de TU/e van professor Patricia Dankers, promovendi, docenten, (wetenschappelijk) medewerkers en masterstudenten een workshop ‘science en storytelling’. Bij ons op de Brainport Human Campus. Hoe kun je met verhalen je publiek aan je binden, abstracte zaken concreet maken? Hoe raak je je publiek? Hoe breng je een fundamenteel onderzoek voor het voetlicht op een verhalende manier, zonder de feiten tekort te doen? Heel belangrijk in een tijd waarin wetenschap soms ook gezien wordt als ‘een mening’. Wat een bijzondere verhalen kwamen er naar boven bij deze groep wetenschappers. Ik was even een alfa tussen de beta’s, mooi om te zien dat taal ertoe doet!

Patricia Dankers ontving onlangs een subsidie ​​van 1,5 miljoen euro voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van een interactieve synthetische extracellulaire matrix. Na de veni, de vidi, nu ook de vici subsidie. ‘Ik kwam, ik zag en ik overwon.’

Udo Holtappels

Dit vind je misschien ook leuk
Freeze,Motion,Of,Colored,Powder,Explosions,Isolated,On,White,Background
Dinsdagochtend. Om 6:52 uur sta ik blauwbekkend op het station. De trein komt stipt op tijd voorrijden. Mijn stappenplan van A (Helmond) naar B (Utrecht) hoef ik niet aan te passen. Heerlijk! Goed voorbereid, kopje koffie mee in de coupé en de uitnodiging zit geprint in mijn rode map. Verkeerde map meegenomen…… mag ik straks dan wel naar binnen zonder uitnodiging? Van de krant die voor mij op de bank is achtergelaten, springen de gele letters direct in het vizier: Prins Harry op de knieën. Een politiek correct interview met de prins...
Media,Journalism,Global,Daily,News,Content,Concept
Goede contentmarketing bedrijven? Tot goede content komen? Check even onderstaande aanbevelingen voor je begint. Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor je klant: een vraag beantwoorden of een probleem oplossen. Dat is belangrijker dan vertellen over je product of dienst. Wees consistent. Los verwachtingen in. Als je je ergens aan committeert, ga daar dan ook naar leven. Of het nou gaat om een maandelijks magazine of een dagelijkse nieuwsmail: deliver. Wees menselijk. Wees jezelf. Vind een tone of voice en ga delen. Een mens is niet...