Skip to content

Leuk, fantastische content, maar wanneer kom je nou tot de beste content? En wat zijn veelgemaakte fouten? We moeten onze lezers activeren, raken, ze beïnvloeden, betrokken maken. Onderdeel uitmaken van hun levens, hun dagelijkse timeline, hun gesprekken. We lazen vorig jaar Epic Content van goeroe Joe Pulizzi. Dit zijn z’n belangrijkste tips, aangevuld met onze opmerkingen.

Fantastische content

De zes principes van fantastische content:

  1. Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor je klant, een vraag beantwoorden of een probleem oplossen. Dat is belangrijker dan vertellen over je product of dienst.
  2. Wees consistent. Los verwachtingen in. Als je je ergens aan committeert, ga daar dan ook naar leven. Of het nou gaat om een maandelijks magazine of een dagelijkse nieuwsmail: lever.
  3. Wees menselijk. Wees jezelf. Vind een tone of voice en ga delen. Een mens is niet alleen maar gelukkig. Deel worstelingen en je wint aan authenticiteit.
  4. Heb een mening. Je bent geen encyclopedie of onafhankelijk medium. Deel je mening, neem stelling in, laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je wint aan deskundigheid.
  5. Vermijd verkooppraatjes. Hoe meer je over jezelf praat, hoe minder waarde mensen hechten aan je content. Je zult het merken aan de statistieken van je website.
  6. Wees het beste paard van stal. Misschien lastig in het begin, maar uiteindelijk moet je doel wel zijn om de beste content te leveren in jouw branche. Anders gaat het publiek er ook nauwelijks iets om geven.

Wanneer kom je nou tot de beste content?

  • Real-time. Wees er snel bij. Toen het licht uitviel bij de Super Bowl, was Oreo er als de kippen bij met een gevatte tweet die door de hele wereld werd opgepikt. Nogmaals: snelheid en flexibiliteit zijn belangrijk. Let op, reageer snel, pluk er de vruchten van.
  • Gebaseerd op feiten. Deel je mening, maar verkoop geen onzin. Alles wat je zegt moet juist zijn, want je wordt afgestraft als je onjuistheden aan de man brengt.
  • Maak het visueel. Een bericht met een foto scoort 91% beter dan een bericht zonder. Plaats er altijd een foto bij, of video. Visuele content wordt overigens ook 60.000 keer sneller opgenomen door de hersenen.
  • Efficiënte organisatie. Borging binnen het bedrijf; zorg ervoor dat content zo efficiënt mogelijk wordt gegenereerd. Wie is hoofdredacteur? Hoe komen verhalen tot hem? Hoe kan het proces beter? Zijn er meer professionals nodig, of inhuur? Denk hierover na. Nu.
  • Curated content. Je hoeft niet alles zelf te maken. Je kunt ook andermans content binnen jouw branche delen, voorzien van bijvoorbeeld jouw mening of aanvullende informatie. Men waardeert het als je waardevolle content van anderen deelt met je publiek – ze hoeven zelf niet te zoeken, al het waardevolle is te vinden op jouw podium.

Veelgemaakte fouten:

  • Het blijft zenden, zenden; het gaat teveel over jou als organisatie. Mensen zijn alleen geïnteresseerd in zichzelf en in waar ze tegenaan lopen.
  • Je bent bang om te falen. Experimenteer, leer, ontdek!
  • Je legt de lat te laag. Durf de beste te zijn! Beter dan je concurrenten!
  • Je maakt te weinig gebruik van experts. Huur in! Vind storytellers, contentmarketeers, schrijvers, journalisten. Zij kunnen je helpen om je verhaal te vertellen.
  • Er is geen eenheid in de organisatie, iedere afdeling vertelt zijn eigen verhaal. Zorg voor consistentie, uniformiteit! Belangrijk. Los intern op, daarna pas extern verhalen delen.
  • Je treedt weinig buiten gebaande paden. Ga af en toe uit je comfortzone, verras van tijd tot tijd! Steek je hoofd boven het maaiveld uit.
  • Er is geen doel, geen call to action. Iedere brok content moet zo’n CTA hebben! Waarom heb je je best gedaan?
  • Je focust je te veel op één kanaal. Denk niet in e-mail nieuwsbrieven of in Facebook. Denk aan het probleem dat je oplost voor je klanten. En vertel dat verhaal dan in veel verschillende vormen, op alle plekken waar je klanten ze zoeken naar informatie van een autoriteit.
  • Je maakt een backup-plan. Niet doen! Lange adem hebben, proberen en herhalen. Een backup-plan insinueert dat je eigenlijk al het vertrouwen bent verloren.
  • Er is geen contenteigenaar. Iedere organisatie moet een eigenaar hebben, iemand die waakt over het contentmarketingplan en optreedt als hoofdredacteur.
  • Er is geen draagvlak binnen het managementteam. Als die ontbreekt, is de kans dat je faalt 300% hoger. Zorg voor betrokkenheid op het hoogste niveau, voor draagvlak!
  • Je bent te weinig aanwezig binnen je industrie. Werk daar nog vandaag aan. Wees daar waar je klanten zijn; in print, online of fysiek.
  • Je bedient een te weinig concrete niche. Je wilt graag dé expert zijn op jouw gebied. Kader dat gebied af: een gebied dat betekenisvol en bereikbaar is voor jou business.
  • Je bent te traag. Snelheid (en flexibiliteit) is bij contentmarketing vaak belangrijker dan perfectie. Zorg voor een gestroomlijnd proces.
  • De distributie van je content is niet consistent. Kom beloftes na! Hoe boos ben je als de ochtendkrant niet op tijd op de deurmat ligt? Hetzelfde geldt voor content. Los verwachtingen in. Een contentkalender helpt.
  • Je denkt niet genoeg aan het belang van de zoekmachine. Het meeste verkeer op jouw site komt via zoekmachines! Spreek de taal van jouw doelgroep, als je content maakt.

Doe er je voordeel mee! En bel ons gerust als we je op weg kunnen helpen.

Dit vind je misschien ook leuk
Man,Holding,Booklet,With,Phrase,Golden,Rules,At,Grey,Table,
Een paar jaar geleden sprak ik met de communicatiemanager van een bedrijf in onze regio. Hij zat met twee uitdagingen. Hij was aanwezig op enkele sociale media, maar de dialoog wilde maar niet op gang komen. Hij was al maanden bezig, maar het bleef eenrichtingsverkeer. Het andere probleem: hoewel hij verguld was met de online aanwezigheid van de belangrijkste ambassadeurs, de medewerkers van het bedrijf, was hij lang niet altijd even blij met de aard van hun berichten. Ze waren nogal eens seksistisch van aard, of weinig genuanceerd als het ging...
Groep5700
Vandaag is het precies een jaar geleden dat mijn eerste werkdag bij Groep5700 begon. Ik weet nog dat ik de kinderen naar school had gebracht en dat ik even in de auto tijd had voor mezelf om te bedenken wat ik nooit zou kunnen bedenken van tevoren; namelijk hoe de eerste dag zou zijn. Na 100 scenario’s te hebben uitgedacht, parkeerde ik mijn auto, liep naar de voordeur en belde aan – omdat ik op die eerste dag natuurlijk nog geen sleutel had. Alleen luisteren Kopje koffie, luisteren naar de verhalen...