Skip to content

Leuk, fantastische content, maar wanneer kom je nou tot de beste content? En wat zijn veelgemaakte fouten? We moeten onze lezers activeren, raken, ze beïnvloeden, betrokken maken. Onderdeel uitmaken van hun levens, hun dagelijkse timeline, hun gesprekken. We lazen vorig jaar Epic Content van goeroe Joe Pulizzi. Dit zijn z’n belangrijkste tips, aangevuld met onze opmerkingen.

Fantastische content

De zes principes van fantastische content:

  1. Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor je klant, een vraag beantwoorden of een probleem oplossen. Dat is belangrijker dan vertellen over je product of dienst.
  2. Wees consistent. Los verwachtingen in. Als je je ergens aan committeert, ga daar dan ook naar leven. Of het nou gaat om een maandelijks magazine of een dagelijkse nieuwsmail: lever.
  3. Wees menselijk. Wees jezelf. Vind een tone of voice en ga delen. Een mens is niet alleen maar gelukkig. Deel worstelingen en je wint aan authenticiteit.
  4. Heb een mening. Je bent geen encyclopedie of onafhankelijk medium. Deel je mening, neem stelling in, laat zien wie je bent en waar je voor staat. Je wint aan deskundigheid.
  5. Vermijd verkooppraatjes. Hoe meer je over jezelf praat, hoe minder waarde mensen hechten aan je content. Je zult het merken aan de statistieken van je website.
  6. Wees het beste paard van stal. Misschien lastig in het begin, maar uiteindelijk moet je doel wel zijn om de beste content te leveren in jouw branche. Anders gaat het publiek er ook nauwelijks iets om geven.

Wanneer kom je nou tot de beste content?

  • Real-time. Wees er snel bij. Toen het licht uitviel bij de Super Bowl, was Oreo er als de kippen bij met een gevatte tweet die door de hele wereld werd opgepikt. Nogmaals: snelheid en flexibiliteit zijn belangrijk. Let op, reageer snel, pluk er de vruchten van.
  • Gebaseerd op feiten. Deel je mening, maar verkoop geen onzin. Alles wat je zegt moet juist zijn, want je wordt afgestraft als je onjuistheden aan de man brengt.
  • Maak het visueel. Een bericht met een foto scoort 91% beter dan een bericht zonder. Plaats er altijd een foto bij, of video. Visuele content wordt overigens ook 60.000 keer sneller opgenomen door de hersenen.
  • Efficiënte organisatie. Borging binnen het bedrijf; zorg ervoor dat content zo efficiënt mogelijk wordt gegenereerd. Wie is hoofdredacteur? Hoe komen verhalen tot hem? Hoe kan het proces beter? Zijn er meer professionals nodig, of inhuur? Denk hierover na. Nu.
  • Curated content. Je hoeft niet alles zelf te maken. Je kunt ook andermans content binnen jouw branche delen, voorzien van bijvoorbeeld jouw mening of aanvullende informatie. Men waardeert het als je waardevolle content van anderen deelt met je publiek – ze hoeven zelf niet te zoeken, al het waardevolle is te vinden op jouw podium.

Veelgemaakte fouten:

  • Het blijft zenden, zenden; het gaat teveel over jou als organisatie. Mensen zijn alleen geïnteresseerd in zichzelf en in waar ze tegenaan lopen.
  • Je bent bang om te falen. Experimenteer, leer, ontdek!
  • Je legt de lat te laag. Durf de beste te zijn! Beter dan je concurrenten!
  • Je maakt te weinig gebruik van experts. Huur in! Vind storytellers, contentmarketeers, schrijvers, journalisten. Zij kunnen je helpen om je verhaal te vertellen.
  • Er is geen eenheid in de organisatie, iedere afdeling vertelt zijn eigen verhaal. Zorg voor consistentie, uniformiteit! Belangrijk. Los intern op, daarna pas extern verhalen delen.
  • Je treedt weinig buiten gebaande paden. Ga af en toe uit je comfortzone, verras van tijd tot tijd! Steek je hoofd boven het maaiveld uit.
  • Er is geen doel, geen call to action. Iedere brok content moet zo’n CTA hebben! Waarom heb je je best gedaan?
  • Je focust je te veel op één kanaal. Denk niet in e-mail nieuwsbrieven of in Facebook. Denk aan het probleem dat je oplost voor je klanten. En vertel dat verhaal dan in veel verschillende vormen, op alle plekken waar je klanten ze zoeken naar informatie van een autoriteit.
  • Je maakt een backup-plan. Niet doen! Lange adem hebben, proberen en herhalen. Een backup-plan insinueert dat je eigenlijk al het vertrouwen bent verloren.
  • Er is geen contenteigenaar. Iedere organisatie moet een eigenaar hebben, iemand die waakt over het contentmarketingplan en optreedt als hoofdredacteur.
  • Er is geen draagvlak binnen het managementteam. Als die ontbreekt, is de kans dat je faalt 300% hoger. Zorg voor betrokkenheid op het hoogste niveau, voor draagvlak!
  • Je bent te weinig aanwezig binnen je industrie. Werk daar nog vandaag aan. Wees daar waar je klanten zijn; in print, online of fysiek.
  • Je bedient een te weinig concrete niche. Je wilt graag dé expert zijn op jouw gebied. Kader dat gebied af: een gebied dat betekenisvol en bereikbaar is voor jou business.
  • Je bent te traag. Snelheid (en flexibiliteit) is bij contentmarketing vaak belangrijker dan perfectie. Zorg voor een gestroomlijnd proces.
  • De distributie van je content is niet consistent. Kom beloftes na! Hoe boos ben je als de ochtendkrant niet op tijd op de deurmat ligt? Hetzelfde geldt voor content. Los verwachtingen in. Een contentkalender helpt.
  • Je denkt niet genoeg aan het belang van de zoekmachine. Het meeste verkeer op jouw site komt via zoekmachines! Spreek de taal van jouw doelgroep, als je content maakt.

Doe er je voordeel mee! En bel ons gerust als we je op weg kunnen helpen.

Dit vind je misschien ook leuk
Marcel-Zijp-5700
Als organisaties beseffen dat het anders moet: op zo’n moment komen ze bij Groep5700 binnen. Ideeën genoeg, maar hoe gaan we ze stroomlijnen? Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? En welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven. Marktgericht werken. Structuur. Marktgericht werken, samen die berg op Het laatste half jaar heb ik veel gewerkt binnen uiteenlopende organisaties, met totaal verschillende uitdagingen. Maar overal hoor ik na een tijdje hetzelfde: “Eigenlijk is het ook wel logisch, dat we het op...
onsverhaal-3
Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens deze dag heb verkregen. Het congres Contentmarketing  Een klein stukje achtergrond. Het congres Contentmarketing en...