Skip to content
Workshop wetenschap en storytelling

Patricia Y.W. Dankers, hoogleraar biomedische materialen aan de Technische Universiteit Eindhoven, leerde ik een paar jaar geleden kennen toen ze bij mij promoveerde (😊) aan de Keijologische Hogeskool in Helmond. Het was haar derde doctorstitel inmiddels. Ik was ook bij haar inaugurele rede bij het aanvaarden van het ambt van hoogleraar. Ze begon met een verhaal. Zo nam ze iedereen op een aansprekende manier mee in het complexe onderzoek dat ze doet. Kijk op www.dankerslab.nl om te zien wat voor prachtig en relevant onderzoek daar allemaal plaatsvindt. Patricia past storytelling toe bij haar lezingen en voordrachten en het werkt. ‘Geef een keer een workshop aan mijn werkgroep!’ zei ze met carnaval.

Gisteren verzorgde ik voor de hele vakgroep biomedische wetenschappen van de TU/e van professor Patricia Dankers, promovendi, docenten, (wetenschappelijk) medewerkers en masterstudenten een workshop ‘science en storytelling’. Bij ons op de Brainport Human Campus. Hoe kun je met verhalen je publiek aan je binden, abstracte zaken concreet maken? Hoe raak je je publiek? Hoe breng je een fundamenteel onderzoek voor het voetlicht op een verhalende manier, zonder de feiten tekort te doen? Heel belangrijk in een tijd waarin wetenschap soms ook gezien wordt als ‘een mening’. Wat een bijzondere verhalen kwamen er naar boven bij deze groep wetenschappers. Ik was even een alfa tussen de beta’s, mooi om te zien dat taal ertoe doet!

Patricia Dankers ontving onlangs een subsidie ​​van 1,5 miljoen euro voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van een interactieve synthetische extracellulaire matrix. Na de veni, de vidi, nu ook de vici subsidie. ‘Ik kwam, ik zag en ik overwon.’

Udo Holtappels

Dit vind je misschien ook leuk
high green tee
Afgelopen dinsdag deed ik voor de tweede keer mee aan de Deurnese Golfkampioenschappen. We sponsoren dat golf-evenement, dus vanuit Groep5700 vaardigen we altijd een kleine delegatie af om te strijden voor de trofee – goed, vooral om met mensen uit onze regio te genieten van een hele gezellige dag. Collega Marcel is een fervent golfer, zelf ben ik een ‘mooi weer-speler’. Aan mooi weer was geen dit keer gebrek – het was zelfs afzien, zes uur lang in de brandende zon. Gelukkig was daar de aangename tussenstop van mijn collega’s...
Haarlem,,Netherlands,-,Aug,20,,2018:,Front,View,Of,Albert
Appie Today: de nieuwe social zender van Albert Heijn. Zo werd het nieuwe YouTube-kanaal van de supermarktgigant afgelopen 1 februari gelanceerd. Gemaakt voor en door klanten en medewerkers. Met een dagelijkse stroom aan vlogs, informatieve video’s en andere reportages en series, zijn ze de eerste supermarkt die televisie maakt. Gaan die over de aanbiedingen van de komende week? Neen. Denk aan eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt. Waarom begint een commerciële organisatie met een online televisiekanaal? Sinds wanneer zijn vakkenvullers en kassameisjes programmamakers? Een...