Skip to content
Workshop wetenschap en storytelling

Patricia Y.W. Dankers, hoogleraar biomedische materialen aan de Technische Universiteit Eindhoven, leerde ik een paar jaar geleden kennen toen ze bij mij promoveerde (😊) aan de Keijologische Hogeskool in Helmond. Het was haar derde doctorstitel inmiddels. Ik was ook bij haar inaugurele rede bij het aanvaarden van het ambt van hoogleraar. Ze begon met een verhaal. Zo nam ze iedereen op een aansprekende manier mee in het complexe onderzoek dat ze doet. Kijk op www.dankerslab.nl om te zien wat voor prachtig en relevant onderzoek daar allemaal plaatsvindt. Patricia past storytelling toe bij haar lezingen en voordrachten en het werkt. ‘Geef een keer een workshop aan mijn werkgroep!’ zei ze met carnaval.

Gisteren verzorgde ik voor de hele vakgroep biomedische wetenschappen van de TU/e van professor Patricia Dankers, promovendi, docenten, (wetenschappelijk) medewerkers en masterstudenten een workshop ‘science en storytelling’. Bij ons op de Brainport Human Campus. Hoe kun je met verhalen je publiek aan je binden, abstracte zaken concreet maken? Hoe raak je je publiek? Hoe breng je een fundamenteel onderzoek voor het voetlicht op een verhalende manier, zonder de feiten tekort te doen? Heel belangrijk in een tijd waarin wetenschap soms ook gezien wordt als ‘een mening’. Wat een bijzondere verhalen kwamen er naar boven bij deze groep wetenschappers. Ik was even een alfa tussen de beta’s, mooi om te zien dat taal ertoe doet!

Patricia Dankers ontving onlangs een subsidie ​​van 1,5 miljoen euro voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van een interactieve synthetische extracellulaire matrix. Na de veni, de vidi, nu ook de vici subsidie. ‘Ik kwam, ik zag en ik overwon.’

Udo Holtappels

Dit vind je misschien ook leuk
Social,Influencer,Concept.,Media,Content,To,Grab,Like,From,Social
Ik mag er graag over praten, de Weapons of Influence van hoogleraar Psychologie en Marketing Robert Cialdini. Een naam die iedereen die werkt in de marketing en communicatie, intussen wel zou moeten kennen. In 2001 publiceerde hij zes universele principes van beïnvloeding. In het boek Influence beschrijft Cialdini zes wetenschappelijk bewezen verleidingsprincipes (ook wel bekend als Six Principles of Persuasion of Six Universal Truths of Influence) die ingezet kunnen worden om de bezoeker of klant te verleiden tot een bepaalde actie. Enorm boeiende materie. Interessant is dat de technieken allemaal toepasbaar zijn bij contentmarketing. Wederkerigheid...
webinar
De eerste reflex is vaak: niets zeggen. Maar juist open communicatie maakt het verschil. Onze opdrachtgever Metropoolregio Eindhoven koos voor transparantie. In 2021 sprak dit samenwerkingsverband van 21 gemeentes de ambitie uit om vóór 2030 2 TWh aan grootschalige duurzame elektriciteit op te wekken. Uit de recente voortgangsrapportage blijkt: dat doel gaan de gemeentes in de regio, onder de huidige omstandigheden, niet halen vóór 2030. In een webinar, met Udo als gespreksbegeleider, gaf de MRE een eerlijke update over de oorzaken zoals netcongestie, strengere regelgeving en beperkte ruimte door vliegverkeer....