Skip to content
project 80 jaar vrijheid
6 november 2024

Samen met studenten van Ter AA werkt onze Udo in het Learning Lab aan een bijzonder boek ter gelegenheid van 80 jaar vrijheid. Dit boek vertelt de verhalen van vluchtelingen die naar Helmond zijn gekomen. Waar deze mensen vandaan komen, hoe ze Helmond ervaren, wat ze aan de stad bijdragen en wat Helmond hen biedt. Udo begeleidt de studenten in gesprekstechnieken en storytelling, zodat zij de verhalen goed kunnen vastleggen.

 

Luisteren, samenvatten en doorvragen

In het Learning Lab volgen de studenten onder andere een een workshop over de LSD methode (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) te geven. Deze techniek helpt de leerlingen beter te luisteren en door te vragen tijdens gesprekken.  In totaal worden zo’n 20 verhalen verzameld van vluchtelingen die in Helmond wonen. ​De publicatie van het boek staat gepland op 5 mei 2025.

Dit vind je misschien ook leuk
Beoordelingen
Het mooiste vak van Nederland overdragen aan jong bloed, iets leukers bestaat niet!  Afgelopen weken hebben wij weer les mogen geven op het Dr. Knippenberg College. Waar we vroeger nog voor de klas stonden tijdens de lessen Economie, doen we dat nu tijdens de les ‘vak oriëntatie’. Het onderwerp is nog steeds hetzelfde: Omgaan met Geld. De manier hoe, verandert met de jaren!  Been there, done that? Hoe de les er precies uitziet lees je in deze blog. Waar toen de focus lag op het leren van omgaan met geld,...
Udo Holtappels Groep5700
Ergens begin 2015 las ik in de voorjaarsnota van de gemeente Helmond iets over een Stadslab en het Sociaal Innovatief Fonds. Mijn ‘bèta’-geest met ‘alfa’-opleiding werd onmiddellijk geprikkeld; allerlei beelden waarin creativiteit en reageerbuizen streden om de hoofdrol, borrelden in mij op. Maar nergens was er iets concreets over het Stadslab Helmond te vinden. Ik klom in de pen en opperde de werkwijze van Imagineering om het Stadslab te gaan ontwikkelen. Dat ging niet zonder slag of stoot;  hobbels doemden op, anders denken en doen was continu noodzakelijk. Maar…: met...