Skip to content
17 maart 2016

‘Kun jij even ons verhaal maken?’ vroeg een klant me enige tijd geleden. Het woordje ‘even’ hierin prikkelde me wel. Je besteedt weken, maanden misschien wel, aan het opzetten van een bedrijf of het ontwikkelen van een visie en missie (worden die termen überhaupt nog wel gebruikt?) en een corporate story moet dan ‘even’ op papier gezet worden. Je zit met het MT middagen lang op de hei en datgene waarmee je naar buiten wilt treden moet in een paar uur door een tekstschrijver in een pakkend verhaal worden omgetoverd. De praktijk is anders …

Een corporate story maken:
een mooi en intensief proces

Met een corporate story, of in gewoon Nederlands, het verhaal van je bedrijf, laat je zien waar je goed in bent, waar je naartoe wilt. Waarin ben je nu anders dan anderen? Maar het moet ook een echt, authentiek verhaal zijn, en dat is meestal niet alleen een ‘mooi weer’ verhaal. Een aansprekend verhaal kent altijd een worsteling, een probleem dat overwonnen moet worden. Je wilt tenslotte dat klanten je geloven. Een goed verhaal brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen? Wat zijn je successen, maar ook, waar loop je tegenaan en wie of wat heeft geholpen bij het overwinnen van die problemen? Benoem ze. Dan pas ben je geloofwaardig.

En een goed verhaal van je bedrijf maak je samen. Samen met een dwarsdoorsnede uit je bedrijf, met klanten eventueel, met de directeur en de secretaresse, met de salesmanager en de productiemedewerker. Ga op zoek naar verhalen die je anders maken dan anderen, die laten zien waar je voor staat. Het opsporen van die verhalen is een vak apart. Dat vraagt tijd en aandacht. En kennis van hoe verhalen opgebouwd zijn en hoe ze werken. Al die verhalen samen vormen het verhaal van je bedrijf. Dan ontstaat er een verhaal dat je verbindt met klanten. Een echt verhaal dat leeft. Een verhaal dat richting geeft.

 

Dit vind je misschien ook leuk
Blog dag offline in 2017 - foto
12 september 2017
Een gewone dinsdag in september. Onderweg naar mijn werk bedenk ik me wat ik vandaag af wil gaan maken, voor wil bereiden en welke gesprekken ik vandaag te voeren heb. Hoe anders kan het gaan! Bij het opstarten van mijn computer leek er al iets mis: een vreemde foutmelding, niet eerder gezien. Wat nu? Jørgen erbij geroepen. ‘Dit lijkt een probleem’, is zijn reactie. En hij begint te bellen met onze ICT-ondersteuning. Dit was om 08:30 uur vanmorgen. Zojuist, om 16:00 uur, konden we weer online. Want het trof niet...
Opn.-042
Kunnen jullie voor ons een huisstijlhandboek maken, zodat we ons logo altijd op dezelfde manier gebruiken? Dat was de vraag die we kregen van orthopedisch schoenenfabrikant CYS (voorheen Choose Your Shoes). Onze vormgever Jørgen ging erop af. Al snel had hij door dat de vraag achter de vraag, veel verder ging.