Skip to content

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
Coen Pots
De Week van Digitaal Bewustzijn in Helmond vond plaats van 27 november tot en met 1 december 2023. Diverse partners werkten samen om deze week tot een groot succes te maken. Tijdens de partnerbijeenkomst, georganiseerd door Groep5700, werd teruggeblikt op de week en vooruit gekeken naar de volgende editie in 2024. Dagvoorzitter Coen Pots voelde de goede energie. ‘Het was een samenzijn van mensen die écht iets willen met dit thema. Dat hebben we nodig om het digitale bewustzijn van onze Helmondse jongeren te vergroten!’ Het begon allemaal met de...
Panoramic,Aerial,View,Of,Delft,In,A,Beautiful,Summer,Day,
Als er één bolwerk is waar regels en mores al eeuwenlang de boventoon voeren, dan is het wel de kerk. Weinig creativiteit, laat staan inspringen op speciale wensen van de kerkgangers, die klanten van de kerk, al eeuwenlang. Ik zit dus afgelopen vrijdag in de kerk. Nu kom ik daar de laatste tijd niet zo vaak meer als in mijn jeugd. Geboren in een Brabants gezin, ging ik vroeger elke week naar de kerk. Openingslied, voorbeden, lezing uit het evangelie, preek en iedereen loopt volgens vast patroon naar voren voor...