Skip to content
21 oktober 2015

Storytelling biedt ruimte om een gewenste identiteit aan te nemen en een gevoel te creëren bij de doelgroep. Intern geeft het richting aan een organisatie. Het zorgt dat alle medewerkers hetzelfde verhaal uitdragen en de bijbehorende cultuur beleven. Extern focust storytelling niet zo zeer op directe verkoop, maar neemt het publiek mee in het verhaal en de gevoelswereld van het merk. De Coca-Cola-kerstman is een goed voorbeeld.

De Coca-Cola-kerstman

Coca-Cola speelde een grote rol in het ontstaan van ons huidige beeld van de Kerstman. In de jaren ’30 zocht de frisdrankfabrikant naar een mogelijkheid om ook in de winter meer frisdrank (tot dan toe vooral een zomerdrankje) te verkopen. De mythe rond kindervriend Santa Claus, gebaseerd op de Nederlandse Sinterklaas, kon mooi gebruikt worden in reclame-uitingen. Coca-Cola vond alleen het uiterlijk van Santa Claus te streng. Dus werd een reclamebureau ingeschakeld die de gezellige dikkerd met de rode puntmuts ontwierp die we nu allemaal kennen.

Een prachtig geconstrueerd verhaal! En bijna honderd jaar later nog steeds een succes…

 

 

Dit vind je misschien ook leuk
Frederique tijdens WAIC
Dat Frederique zich graag inzet voor Helmond én voor jongeren is geen geheim meer. Dus toen Margriet en Mhamed van de LEVgroep bij Groep5700 aanklopten of zij mee wilde draaien in het We Are In Charge project, was de keuze snel gemaakt! WAIC (We Are In Charge) geeft jongeren tussen de 14 en 27 jaar de kans om aan de slag te gaan met challenges waarbij zij hun skills en talenten inzetten voor iets wat zij belangrijk vinden. De jongeren zijn dus in charge, zij zetten zich in voor de...
Foto 3 (2)
Groep5700 ken ik al een tijdje. Als echte import-Helmonder heb ik heel wat gave projecten en evenementen van 5700 mogen meemaken. Direct na mijn studie liep ik hier dan ook binnen, even kennismaken en kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Helaas kwam het toen nog iets te vroeg, maar nu is het zover! De afgelopen drie jaar heb ik bij een werving & selectiebureau als recruiter en accountmanager gewerkt. Veel bellen, veel klanten en veel helpen, hartstikke leuk! Al wilde ik wel weer de creativiteit opzoeken. Zo liep...