Skip to content

‘Kun jij even ons verhaal maken?’ vroeg een klant me enige tijd geleden. Het woordje ‘even’ hierin prikkelde me wel. Je besteedt weken, maanden misschien wel, aan het opzetten van een bedrijf of het ontwikkelen van een visie en missie (worden die termen überhaupt nog wel gebruikt?) en een corporate story moet dan ‘even’ op papier gezet worden. Je zit met het MT middagen lang op de hei en datgene waarmee je naar buiten wilt treden moet in een paar uur door een tekstschrijver in een pakkend verhaal worden omgetoverd. De praktijk is anders …

Een corporate story maken:
een mooi en intensief proces

Met een corporate story, of in gewoon Nederlands, het verhaal van je bedrijf, laat je zien waar je goed in bent, waar je naartoe wilt. Waarin ben je nu anders dan anderen? Maar het moet ook een echt, authentiek verhaal zijn, en dat is meestal niet alleen een ‘mooi weer’ verhaal. Een aansprekend verhaal kent altijd een worsteling, een probleem dat overwonnen moet worden. Je wilt tenslotte dat klanten je geloven. Een goed verhaal brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen? Wat zijn je successen, maar ook, waar loop je tegenaan en wie of wat heeft geholpen bij het overwinnen van die problemen? Benoem ze. Dan pas ben je geloofwaardig.

En een goed verhaal van je bedrijf maak je samen. Samen met een dwarsdoorsnede uit je bedrijf, met klanten eventueel, met de directeur en de secretaresse, met de salesmanager en de productiemedewerker. Ga op zoek naar verhalen die je anders maken dan anderen, die laten zien waar je voor staat. Het opsporen van die verhalen is een vak apart. Dat vraagt tijd en aandacht. En kennis van hoe verhalen opgebouwd zijn en hoe ze werken. Al die verhalen samen vormen het verhaal van je bedrijf. Dan ontstaat er een verhaal dat je verbindt met klanten. Een echt verhaal dat leeft. Een verhaal dat richting geeft.

 

Dit vind je misschien ook leuk
Zwitserse-Stijn
Op 2 januari begon ik 2019, samen met collega Lisa die ook nieuw is, bij Groep5700. Ik begon mijn carrière in de interne communicatie bij Philips, maakte de overstap naar marketing bij designmeubelmerk Artifort en werkte in mijn eigen dorp Geldrop als marketing- en communicatieadviseur bij Rabobank. Altijd had ik de wens om bij een bureau te werken en die komt in 2019 uit. Bij Groep5700 mag ik gaan doen wat ik het allerleukste vind: campagnes bedenken voor diverse klanten. Samen met jou wil ik op reis gaan om jouw...
Beoordelingen
Het mooiste vak van Nederland overdragen aan jong bloed, iets leukers bestaat niet!  Afgelopen weken hebben wij weer les mogen geven op het Dr. Knippenberg College. Waar we vroeger nog voor de klas stonden tijdens de lessen Economie, doen we dat nu tijdens de les ‘vak oriëntatie’. Het onderwerp is nog steeds hetzelfde: Omgaan met Geld. De manier hoe, verandert met de jaren!  Been there, done that? Hoe de les er precies uitziet lees je in deze blog. Waar toen de focus lag op het leren van omgaan met geld,...