Skip to content

‘Kun jij even ons verhaal maken?’ vroeg een klant me enige tijd geleden. Het woordje ‘even’ hierin prikkelde me wel. Je besteedt weken, maanden misschien wel, aan het opzetten van een bedrijf of het ontwikkelen van een visie en missie (worden die termen überhaupt nog wel gebruikt?) en een corporate story moet dan ‘even’ op papier gezet worden. Je zit met het MT middagen lang op de hei en datgene waarmee je naar buiten wilt treden moet in een paar uur door een tekstschrijver in een pakkend verhaal worden omgetoverd. De praktijk is anders …

Een corporate story maken:
een mooi en intensief proces

Met een corporate story, of in gewoon Nederlands, het verhaal van je bedrijf, laat je zien waar je goed in bent, waar je naartoe wilt. Waarin ben je nu anders dan anderen? Maar het moet ook een echt, authentiek verhaal zijn, en dat is meestal niet alleen een ‘mooi weer’ verhaal. Een aansprekend verhaal kent altijd een worsteling, een probleem dat overwonnen moet worden. Je wilt tenslotte dat klanten je geloven. Een goed verhaal brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen? Wat zijn je successen, maar ook, waar loop je tegenaan en wie of wat heeft geholpen bij het overwinnen van die problemen? Benoem ze. Dan pas ben je geloofwaardig.

En een goed verhaal van je bedrijf maak je samen. Samen met een dwarsdoorsnede uit je bedrijf, met klanten eventueel, met de directeur en de secretaresse, met de salesmanager en de productiemedewerker. Ga op zoek naar verhalen die je anders maken dan anderen, die laten zien waar je voor staat. Het opsporen van die verhalen is een vak apart. Dat vraagt tijd en aandacht. En kennis van hoe verhalen opgebouwd zijn en hoe ze werken. Al die verhalen samen vormen het verhaal van je bedrijf. Dan ontstaat er een verhaal dat je verbindt met klanten. Een echt verhaal dat leeft. Een verhaal dat richting geeft.

 

Dit vind je misschien ook leuk
Udo Holtappels Groep5700
Udo Holtappels, mede-eigenaar van Groep5700, heeft gisteravond in café Van Bracht aan de Aarle-Rixtelse Kerkstraat de eerste Steun je Moerstaal-award ooit ontvangen. Stichting Taalverdediging beloonde de Helmonder daarmee voor zijn onvoorwaardelijke steun aan het behoud van de Nederlandse taal. Holtappels was ontroerd door de uitverkiezing. ,,Taalverloedering en het overmatig gebruik van leenwoorden is voor mij een echte don’t. Natuurlijk ben ik überhappy met deze award en daarom heb ik besloten om, ondanks mijn drukke job als General Manager en Chief Storytelling van Groep5700, acte de présence te geven in dit...
1
Lisa en Frederique zijn de afgelopen tijd hard bezig geweest om verschillende evenementen van Savant Zorg te organiseren. Savant wilde namelijk een aantal inspiratiedagen én een symposium om Samen in Beweging te gaan en het Rijnlands Werken onder de aandacht te brengen. Het Rijnlands Werken nam de Regiegroep van Savant vooral op zich. Aan ons de taak om de perfecte locaties te zoeken, het concept voor het symposium uit te werken, uitdagende workshops vast te leggen, een aanmeldpagina te ontwikkelen en natuurlijk bij te houden en de doorloop van de...