Skip to content

‘Kun jij even ons verhaal maken?’ vroeg een klant me enige tijd geleden. Het woordje ‘even’ hierin prikkelde me wel. Je besteedt weken, maanden misschien wel, aan het opzetten van een bedrijf of het ontwikkelen van een visie en missie (worden die termen überhaupt nog wel gebruikt?) en een corporate story moet dan ‘even’ op papier gezet worden. Je zit met het MT middagen lang op de hei en datgene waarmee je naar buiten wilt treden moet in een paar uur door een tekstschrijver in een pakkend verhaal worden omgetoverd. De praktijk is anders …

Een corporate story maken:
een mooi en intensief proces

Met een corporate story, of in gewoon Nederlands, het verhaal van je bedrijf, laat je zien waar je goed in bent, waar je naartoe wilt. Waarin ben je nu anders dan anderen? Maar het moet ook een echt, authentiek verhaal zijn, en dat is meestal niet alleen een ‘mooi weer’ verhaal. Een aansprekend verhaal kent altijd een worsteling, een probleem dat overwonnen moet worden. Je wilt tenslotte dat klanten je geloven. Een goed verhaal brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen? Wat zijn je successen, maar ook, waar loop je tegenaan en wie of wat heeft geholpen bij het overwinnen van die problemen? Benoem ze. Dan pas ben je geloofwaardig.

En een goed verhaal van je bedrijf maak je samen. Samen met een dwarsdoorsnede uit je bedrijf, met klanten eventueel, met de directeur en de secretaresse, met de salesmanager en de productiemedewerker. Ga op zoek naar verhalen die je anders maken dan anderen, die laten zien waar je voor staat. Het opsporen van die verhalen is een vak apart. Dat vraagt tijd en aandacht. En kennis van hoe verhalen opgebouwd zijn en hoe ze werken. Al die verhalen samen vormen het verhaal van je bedrijf. Dan ontstaat er een verhaal dat je verbindt met klanten. Een echt verhaal dat leeft. Een verhaal dat richting geeft.

 

Dit vind je misschien ook leuk
Krantartikel preventieakkoord
Aan het eind van het jaar kijken we bij Groep5700 graag terug op impactvolle projecten waarbij we wat teruggeven aan ons eigen postcodegebied. Bij de een als kartrekker, voor de ander organiseren we evenementen of zetten we onze talenten in op het gebied van strategische communicatie of gedragsverandering. Dit zijn onze hoogtepunten van 2023! Preventieakkoord in het Eindhovens Dagblad Waar we allemaal gelukkig van worden, is iets betekenen voor onze mooie stad Helmond. Dat werd vanochtend duidelijk voor iedereen die de krant opensloeg. Er staat namelijk een groot artikel in...
Compaen stakeholders bijeenkomst
Die opdracht kregen stakeholders van Woningstichting Compaen (Kompanen) mee om oplossingen te bedenken voor betaalbaarheid, leefbaarheid en beschikbaarheid van huurwoningen. Gisteren waren zij uitgenodigd op Kompanendag in HUP hotel & sport. Udo opende als dagvoorzitter samen met Joost Lobee, directeur-bestuurder Compaen, de dag. Na een inspirerend verhaal van Sander Schimmelpenninck over de kloof tussen arm en rijk en hoe een brug te slaan, gingen de Kompanen zelf aan de slag. Door in de huid te kruipen van iemand anders werden mensen aan het denken gezet en kwamen de ideeën los. Mooie input voor het koersplan van...