Skip to content

Kunnen jullie voor ons een huisstijlhandboek maken, zodat we ons logo altijd op dezelfde manier gebruiken? Dat was de vraag die we kregen van orthopedisch schoenenfabrikant CYS (voorheen Choose Your Shoes). Onze vormgever Jørgen ging erop af. Al snel had hij door dat de vraag achter de vraag, veel verder ging. Onze merkspecialist Heidi sloot aan om dieper in te gaan op de eigenlijke vraag. Samen kwamen we tot de échte behoefte en dat was:  ‘We zoeken een stevige basis voor ons merk en meer zichtbaarheid bij de juiste doelgroepen.’

 

Hoe het begon

Bijna 20 jaar geleden begon CYS met het maken van orthopedische maatschachten. Vandaag is het een internationaal bedrijf waar ruim 500 vakmensen werken. Met eigen collecties, gericht op zowel eindklanten als business-to-business orthopedisch schoenadviseurs in een veranderende markt. En dat leidde tot het verzoek om het bedrijf en haar eigen Looxz collectie goed te positioneren en meer bekendheid te geven.

 

Strategisch communicatieplan

Een sterk merk zorgt voor een krachtige marktpositie. Dat betaalt zich uit in voorkeur, loyaliteit en investeringsbereidheid van klanten, medewerkers en andere stakeholders. Maar hoe kom je daar? De eerste drie stappen waren het samen definiëren van het merk, inzicht krijgen in huidige en gewenste klanten en de customer journey. Het resultaat hiervan is een strategisch communicatieplan met brandbook en advies over welke kanalen en middelen je inzet om de gewenste doelgroepen te bereiken.

 

Merkverhaal vastleggen in een brandbook

Een sterk merk definieer je niet alleen. Tijdens een klantarena brachten we medewerkers samen met klanten. Iedereen beantwoordde vragen zoals ‘Wat betekent CYS voor jouw bedrijf?’, ‘Waar blinkt CYS in uit’ en ‘Wat kan CYS beter doen?’. Vervolgens gingen klanten en medewerkers in gesprek over stellingen zoals ‘Marge is voor mij ongeschikt aan snelle levering’, ‘Het gebruik van de namen CYS en Looxz vind ik verwarrend’ en ‘De toekomst van orthopedische schoenen zit in schoenen op maat’. Met deze input schreven wij het merkverhaal van moederbedrijf CYS en het merk Looxz. Dit verhaal werd vastgelegd in het brandbook. Een brandbook maakt tastbaar waar je voor staat en wat je wilt uitstralen. Het geeft richting aan alles wat je doet, zowel binnen de organisatie, als naar buiten. Met het brandbook onder de arm, gingen we samen aan de slag met de vertaling naar nieuwe middelen.


Meer zichtbaarheid

Vanwege het verschil in merkidentiteit (andere doelgroep, tone of voice en stijl) positioneerden we CYS en Looxz apart. Het moederbedrijf Choose Your Shoes kreeg de nieuwe naam CYS. We hebben beide merken geholpen bij het bouwen van een nieuwe website, richtten social kanalen in, zetten een nieuwsbrief op en gaven strategisch advies om beide merken sterker te maken. Inmiddels zijn de nieuwe websites live, groeit het aantal volgers op social media en is de eerste nieuwsbrief verstuurd.

Voor ons is deze expeditie nog niet voorbij. Tijdens de reis van CYS blijven wij hen ondersteunen met strategisch marketingadvies én in de uitvoering.

Dit vind je misschien ook leuk
Mirte-blog-5700
In januari van dit jaar liep ik op een maandagmorgen naar kantoor, mijn eerste werkdag tegemoet. Ja, liep inderdaad, ik woon op 2 minuten afstand (!). Al snel kwam ik erachter dat mijn bij mijn vorige werkgevers aangeleerde gedrag niet goed aansloot bij dat van de groep mensen waar ik nu in terecht was gekomen. Tijdens mijn eerste week belde een oud-collega me op. Mijn antwoord op zijn vraag: “nee, die user story mag geclosed worden, die is meegenomen in de vorige sprint.” Na het telefoongesprek keken mijn nieuwe collega’s...
Man,Holding,Booklet,With,Phrase,Golden,Rules,At,Grey,Table,
Een paar jaar geleden sprak ik met de communicatiemanager van een bedrijf in onze regio. Hij zat met twee uitdagingen. Hij was aanwezig op enkele sociale media, maar de dialoog wilde maar niet op gang komen. Hij was al maanden bezig, maar het bleef eenrichtingsverkeer. Het andere probleem: hoewel hij verguld was met de online aanwezigheid van de belangrijkste ambassadeurs, de medewerkers van het bedrijf, was hij lang niet altijd even blij met de aard van hun berichten. Ze waren nogal eens seksistisch van aard, of weinig genuanceerd als het ging...