Skip to content

Stockbeelden zijn handige middelen om publicaties aantrekkelijker te maken. Voor bijna elk doel is er wel een geschikte stockfoto te vinden. Met een abonnement op bijvoorbeeld Shutterstock kun je maandelijks putten uit een enorm repertoire stockfoto’s. Je hoeft je dan ook niet druk te maken over auteursrecht, zoals collega Matthijs pas beschreef. Het is niet voor niets dat bijna alle redacties veel gebruikmaken van stockfoto’s.

Uniek

Nu voel je misschien een grote ‘maar’ aankomen. Die is er ook: stockfoto’s zijn meestal niet zo origineel. Juist om ze voor een breed publiek bruikbaar te maken, zijn ze erg algemeen. Dat is jammer. Elk bedrijf en individu is uniek. Dat wil je laten doorklinken in je uitingen en beelden zijn daar een belangrijk onderdeel van. Waarom zou je dan genoegen nemen met foto’s die verre van uniek zijn?

Het alternatief is niet zo moeilijk: huur een fotograaf in. Een goede fotograaf maakt je communicatie vele malen krachtiger en aantrekkelijker. Hij kan het verhaal dat jij wilt vertellen in beelden vangen. Het wordt dan echt jouw unieke verhaal. Door gebruik te maken van de diensten van een fotograaf, kun je je eigen sfeer en beeldtaal beïnvloeden. Dat staat absoluut in verhouding tot de kosten van een fotograaf – meestal tussen de € 70,- en € 120,- per uur. Voor dat bedrag krijg je heel veel terug.

Aandachtspunten

Een aantal punten waar je rekening mee kunt houden als je een fotograaf wilt inhuren:

  • Denk voordat je met een fotograaf in zee gaat goed na over wat je allemaal wilt laten vastleggen, en welke boodschap je wilt overbrengen. Dan kan hij/zij zich beter voorbereiden. Dit scheelt wellicht een terugkomdag voor de fotograaf.
  • Bekijk het portfolio van de fotograaf (vaak kun je dat op zijn/haar website vinden). Je krijgt zo al snel een goede indruk van zijn/haar stijl.
  • Ga na waar de fotograaf in gespecialiseerd is. Iemand die architectuur prachtig kan vastleggen, is niet per definitie een goede portretfotograaf. Fotografie is een breed vakgebied dat meerdere disciplines omvat.
  • Kijk ook naar de omvang van het portfolio. Een fotograaf met maar tien foto’s in zijn portfolio, is waarschijnlijk een stuk minder ervaren dan een fotograaf die volledige reportages toont.
  • Bepaal of er een klik is met de fotograaf. Zeker als er mensen worden gefotografeerd, is het belangrijk dat de fotograaf goed contact met hen maakt. Dat levert veel meer op.

Als vormgever word ik er in mijn werk altijd erg blij van als mensen inzien dat een fotograaf inhuren loont. Want daarmee kun je – zelfs letterlijk – inzoomen op details. En die maken het verschil tussen opgaan in de menigte, of uitblinken.

Dit vind je misschien ook leuk
Lisa-na-ZWverlof-blog
Afgelopen maandag was voor mij een dag vol tranen. Een dag waarop ik mijn 3-maanden jonge dochtertje voor het eerst wegbracht naar haar trotse opa en oma voor de eerste echte oppasdag! Snikkend in de auto, op naar Aarle-Rixtel, want ik mag weer aan de slag! Lichtelijk gespannen gingen mijn mondhoeken voorzichtig over naar een glimlach. Wat staat me allemaal te wachten op kantoor? Welke projecten mag ik straks induiken? Zullen mijn collega’s me wel gemist hebben? Bij het binnentreden op kantoor wist ik genoeg… de roze slingers en borden...
Marcel-Zijp-5700
Als organisaties beseffen dat het anders moet: op zo’n moment komen ze bij Groep5700 binnen. Ideeën genoeg, maar hoe gaan we ze stroomlijnen? Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? En welke keuzes maken we? Duidelijkheid bieden, richting geven. Marktgericht werken. Structuur. Marktgericht werken, samen die berg op Het laatste half jaar heb ik veel gewerkt binnen uiteenlopende organisaties, met totaal verschillende uitdagingen. Maar overal hoor ik na een tijdje hetzelfde: “Eigenlijk is het ook wel logisch, dat we het op...