Skip to content

Onlangs werd ik positief verrast door een nieuwe reclame van Samsung. In september 2016 riep Samsung een type toestel massaal terug. Dit naar aanleiding van een aantal incidenten waarbij de accu van een bepaald type toestel ‘licht’ ontvlambaar was. Zie ook hieronder de inleiding van het persbericht:

Samsung heeft de verkoop van de Galaxy Note 7 tijdelijk stopgezet en roept verkochte toestellen terug. De actie is begonnen vanwege incidenten waarbij de accu van het toestel ontplofte. Volgens Samsung zijn er 35 incidenten geweest.

In verschillende commercials die Samsung begin dit jaar maakte, werd uitleg gegeven over de maatregelen die zijn getroffen na de ‘hete’ incidenten. Deze reclames worden breed gedeeld via zowel de traditionele als de nieuwe media. De kans is groot dat je een reclame uit deze campagne al voorbij hebt zien komen. Hieronder vind je een van de eerste video’s:

http://www.youtube.com/watch?v=6s4uqr1serU

Omdenken en ombuigen

Een veel ingezette communicatiestrategie is het wegmoffelen van fouten of misverstanden. In deze tijd van verkiezingen merk je dat deze strategie ook wordt ingezet. Wat juist erg krachtig is, en veel meer van deze tijd, is het erkennen van je eigen fouten.

Je kunt je moeilijk verbergen, alles is tegenwoordig openbaar en praat jij niet over je merk, dan doet een ander dat wel! Je klanten weten de weg immers ook de weg naar social media te vinden. Mensen die negatieve content over je merk lezen van échte mensen, komt ook veel beter binnen. Het is niet voor niets dat de filmpjes van de ontploffende telefoons van Samsung snel viraal gingen via de diverse kanalen. Samsung heeft met een brand marketing campagne geprobeerd de merkbeleving van negatief om te buigen naar een positief merkbeeld.

Authenticiteit is van belang

Eigenlijk is het heel simpel. Wees gewoon eerlijk! In de commercial van Samsung wordt eerst uitleg gegeven over het mankement, waarna direct de acties die Samsung heeft ondernomen worden opgesomd. Aan het einde van het filmpje onthoud je niet de problemen, maar wel de oplossingen en maatregelen die getroffen zijn voor het probleem. Zo probeert Samsung het merkbeeld om te buigen. Dit gebeurt niet na één filmpje, vooral niet als je herhaaldelijk Samsung negatief in het nieuws hebt gezien, maar hier is een crossmediale campagne voor nodig. En Samsung is goed op weg! Zowel in de traditionele als nieuwe media zijn ze goed zichtbaar.

Gebruik maken van gebeurtenissen

Je ziet bedrijven ook inhaken op de gebeurtenissen die plaats hebben gevonden bij Samsung. Humor is hierbij het toverwoord. Een voorbeeld was een e-mail-marketingcampagne door een grote webwinkel, waarbij een toestel van Samsung samen met een ‘hot deal’ op een magnetron werd aangeboden, kort na de terugroepactie. Dat trekt de aandacht. Wellicht heeft de grote webwinkel deze aanbiedingen onbewust gecombineerd, maar mij bracht het aan het lachen. Waar ik aan de andere kant de kriebels van krijg, is als concurrenten een fout of incident misbruiken voor eigen gewin. Hier geloof ik niet in. Maar… het gebeurt toch! En dan kun je daar het beste op voorsorteren door zelf eerlijk te zijn als er een keer iets misgaat. Ik ben benieuwd of Lamborghini, die slechts een paar weken geleden nog twee modellen terugriep, ook met een imagocampagne komt. Al zullen deze modellen a 3,2 miljoen per stuk voor minder mensen toereikend zijn 😉

Mirte Bouwmans

Dit vind je misschien ook leuk
Udo Holtappels Groep5700
Ergens begin 2015 las ik in de voorjaarsnota van de gemeente Helmond iets over een Stadslab en het Sociaal Innovatief Fonds. Mijn ‘bèta’-geest met ‘alfa’-opleiding werd onmiddellijk geprikkeld; allerlei beelden waarin creativiteit en reageerbuizen streden om de hoofdrol, borrelden in mij op. Maar nergens was er iets concreets over het Stadslab Helmond te vinden. Ik klom in de pen en opperde de werkwijze van Imagineering om het Stadslab te gaan ontwikkelen. Dat ging niet zonder slag of stoot;  hobbels doemden op, anders denken en doen was continu noodzakelijk. Maar…: met...
Rush,Hour
Zondagavond, 19.00 uur Ik bereid zoals iedere week mijn week voor. Er staan twee workshops op de agenda. Beide workshops gaan over klantreizen*. De ene over de klantreis in brede zin, bij de andere ga ik inzoomen op een touchpoint* uit de klantreis. Op de achtergrond, een kamer verderop, hoor ik een bekende voetbalcommentator een eenzijdig gesprek voeren met mijn man, die onderuit ligt op de bank (zondagavondmodus). Een mooi moment om een aantal mails te beantwoorden en mijn workshops van dinsdag en vrijdag te gaan voorbereiden. Dinsdagmiddag, 15.00 uur...