Skip to content

Gisteravond zat Fresku bij DWDD en hij vertelde een ontroerend en verontrustend verhaal. Hij was bij een optreden van Chris Rock en iedereen moest zijn telefoon inleveren. Het was jaren geleden dat hij met zo veel mensen in een ruimte was geweest zonder smartphone te gebruiken. En wat er gebeurde ontroerde hem. En mij ook.

Na de eerste onwennige minuten voltrok zich iets wat in de vorige eeuw de gewoonste zaak van de wereld was: mensen gingen met elkaar praten. Na wat verlegen woorden, ontstonden er hele gesprekken, over het moment, het optreden, over jou en ons. Je was bijna vergeten hoe leuk het is om echt live in contact te zijn met iemand. Een eerste stap misschien wel op weg naar een duurzame relatie. Om in storytellingtaal te spreken: the shortest distance between two people is a story.

Het was het tweede bericht in korte tijd over het gebruik of eigenlijk het niet gebruiken van smartphones. Techniekfilosoof Hans Schnitzler vroeg zijn studenten om een week lang geen telefoon te gebruiken. De reacties waren zonder uitzondering positief. Een student raakte in vervoering van een wandeling in het park, een ander sliep veel beter, er was zelfs iemand die zei dat mensen hem een prettiger persoon vonden zonder telefoon op zak.

Kunnen we nog terug? Als het leven zonder telefoon zo veel leuker is, waarom doen we dat dan niet? Waarom zouden we de wereld redden door de CO2-uitstoot te verminderen, als we de echte wereld vervangen door een digitale wereld? Een virtuele wereld waarin het afval alleen wordt uitgescheiden door al die mensen die daar, in de anonimiteit, durven wat ze in het echt niet durven?

We kunnen het proberen. Even offline.

Dus: doe vandaag iets uit, je telefoon, en iets aan, een extra trui. Zo werk je aan duurzame relaties, minder digitaal afval én een minder uitstoot van CO2. Want met die trui kan de verwarming wel wat omlaag.

Vandaag ben ik dus niet bereikbaar op mijn smartphone. En jij ook niet, hoop ik.

Een fijne duurzaamheidsdag 2017!

Udo Holtappels
Groep5700

 

Dit vind je misschien ook leuk
Rabobank-clubkas-campagne-5700
En daar ging de telefoon. Oktober 2016. Groep5700. Of ik wilde helpen bij de doorontwikkeling van de Rabobank Clubkas Campagne? De Rabobank Clubkas Campagne! Terug in de tijd. Naar het jaar 2008 waarin ik bij Rabobank Peelland Zuid werkte en de eerste Rabobank Clubkas Campagne draaide. Na veel inspanning, overleg en een onuitputtelijk enthousiasme. En o ja, een paar stoute schoenen, die hadden we ook hard nodig. De Rabobank Clubkas Campagne Rewind Terug naar 2008. Een kersvers gefuseerde Rabobank Peelland Zuid. Alles op z’n kop en op zoek naar nieuwe...
Bart Vringer van Bart en Partners
Wat als je vaste ZZP-communicatiepartner uitvalt door omstandigheden? Dan moet je ineens zelf je website beheren, afbeeldingen vormgeven en social media berichten ontwikkelen. Het overkwam Bart Vringer, co-founder van Bart & Partners. Hij greep dit moment aan om kennis te maken met Groep5700, een bureau met meerdere specialisten. Wij vroegen hem hoe dit bevalt. Bart & Partners is dé EPM-specialist en nichespeler voor Oracle- en OneStream-applicaties. Wie is deze club en hoe werken zij? Bart legt uit: ‘Wij zijn een hybride organisatie, met zowel consultants in eigen dienst als zelfstandige...