Skip to content

‘Kun jij even ons verhaal maken?’ vroeg een klant me enige tijd geleden. Het woordje ‘even’ hierin prikkelde me wel. Je besteedt weken, maanden misschien wel, aan het opzetten van een bedrijf of het ontwikkelen van een visie en missie (worden die termen überhaupt nog wel gebruikt?) en een corporate story moet dan ‘even’ op papier gezet worden. Je zit met het MT middagen lang op de hei en datgene waarmee je naar buiten wilt treden moet in een paar uur door een tekstschrijver in een pakkend verhaal worden omgetoverd. De praktijk is anders …

Een corporate story maken:
een mooi en intensief proces

Met een corporate story, of in gewoon Nederlands, het verhaal van je bedrijf, laat je zien waar je goed in bent, waar je naartoe wilt. Waarin ben je nu anders dan anderen? Maar het moet ook een echt, authentiek verhaal zijn, en dat is meestal niet alleen een ‘mooi weer’ verhaal. Een aansprekend verhaal kent altijd een worsteling, een probleem dat overwonnen moet worden. Je wilt tenslotte dat klanten je geloven. Een goed verhaal brengt gebeurtenissen met elkaar in verband. Waarom ben je ooit met je bedrijf begonnen? Wat zijn je successen, maar ook, waar loop je tegenaan en wie of wat heeft geholpen bij het overwinnen van die problemen? Benoem ze. Dan pas ben je geloofwaardig.

En een goed verhaal van je bedrijf maak je samen. Samen met een dwarsdoorsnede uit je bedrijf, met klanten eventueel, met de directeur en de secretaresse, met de salesmanager en de productiemedewerker. Ga op zoek naar verhalen die je anders maken dan anderen, die laten zien waar je voor staat. Het opsporen van die verhalen is een vak apart. Dat vraagt tijd en aandacht. En kennis van hoe verhalen opgebouwd zijn en hoe ze werken. Al die verhalen samen vormen het verhaal van je bedrijf. Dan ontstaat er een verhaal dat je verbindt met klanten. Een echt verhaal dat leeft. Een verhaal dat richting geeft.

 

Dit vind je misschien ook leuk
Coen Pots
De Week van Digitaal Bewustzijn in Helmond vond plaats van 27 november tot en met 1 december 2023. Diverse partners werkten samen om deze week tot een groot succes te maken. Tijdens de partnerbijeenkomst, georganiseerd door Groep5700, werd teruggeblikt op de week en vooruit gekeken naar de volgende editie in 2024. Dagvoorzitter Coen Pots voelde de goede energie. ‘Het was een samenzijn van mensen die écht iets willen met dit thema. Dat hebben we nodig om het digitale bewustzijn van onze Helmondse jongeren te vergroten!’ Het begon allemaal met de...
Smart Synergie magazine Lisa
Vlak voor Lisa’s vakantie lagen er duizend bladen bij Groep5700 op de mat … het Smart Synergy Magazine was een feit! Wat een mooie mijlpaal. Even terug naar het begin. Anderhalf jaar geleden begonnen wij in opdracht van gemeente Helmond met communicatieadvies bij het project Smart Synergy Helmond. Een samenwerkingsverband van gemeente Helmond en Stichting Bedrijventerreinen Helmond (SBH) om de Helmondse bedrijventerreinen te verduurzamen. Udo schreef een strategisch communicatieplan en Lisa was verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan. Smart Synergy Magazine Als kroon op ons werk mochten we voor de zomer van...