Arbeidsmarketing: wees transparant en gooi alle deuren open!

Arbeidsmarketing: wees transparant en gooi alle deuren open!

Bedrijven stellen ons regelmatig de volgende vraag: ‘Hoe kom ik aan de juiste mensen op de juiste plekken?’ Of misschien denk je wel aan een uitbreiding. Waar vind je deze ‘missing pieces’ voor jouw organisatie? Hier komt vaak een stukje arbeidsmarktcommunicatie en/of social media marketing aan te pas… maar er is meer!

DUB (Driessen United Blenders) opende zondag 24 februari tijdens de Open Bedrijven Route in Deurne haar deuren voor iedereen die wel eens een kijkje wil nemen achter de schermen. Bezoekers mochten bijna óveral komen; in de productieruimtes, laadruimtes, magazijnen en in de vrachtauto’s. DUB is van oorsprong een logistiek bedrijf, maar inmiddels doen ze veel meer. Dat was niet alleen interessant voor familie en vrienden van medewerkers en bewoners uit de eigen regio, maar ook voor potentiële werkzoekenden!

Gaat er al een belletje rinkelen?

Groep5700 heeft DUB ondersteund en begeleid bij de organisatie en realisatie van deze dag. Het begon allemaal met het in beeld brengen van de huidige medewerkers. Hoe vinden zij het om te  werken bij DUB? Wat maakt hun baan tot droombaan? Hoe is de sfeer op de vloer? Hoe gezellig zijn de personeelsfeesten en kerstborrels? Allemaal interessante weetjes wanneer je een baan zoekt. Daarna zijn we verder gegaan met alle voorbereidingen voor de Open Bedrijven Route. We dachten na over wat er echt leuk is om te laten zien. Ook keken we goed naar de mogelijkheden en hoe we alles op een veilige manier konden overbrengen op de bezoekers. Een open dag is niet alleen goed voor de externe communicatie, maar zeker ook goed om je medewerkers mee te nemen en betrokken te houden. Daarbij verzorgden wij de uitstippeling van een duidelijke looproute, de filmpjes en borden met uitleg voor onderweg en een stukje aankleding en decoratie van het terrein.

Hoe verliep de dag?

Met het zonnetje hoog aan de lucht en enthousiaste collega’s bij de ingang werden de bezoekers onthaald. Niet alleen volwassenen hadden een leuke dag, ook is gedacht aan de kinderen. Met een speurtocht over het terrein gingen ze op zoek naar letters en vragen en namen ze een kijkje in echte vrachtwagens. Halverwege mochten ze een glaasje ranja tappen uit een giga-ton en lekkere sauzen proeven van Callowfit. Aan het eind mochten ze nog een selfie maken in een heftruck om kans te maken op leuke prijzen.

Overal op de looproute stonden een heleboel trotse medewerkers in oranje jasjes om vragen te beantwoorden. En niet alleen vragen zoals “waar is het toilet?” maar oprechte vragen over werken bij DUB. Want als iemand het kan weten, dan zijn het de eigen medewerkers wel! Met veel plezier hebben zij talloze mensen verteld over het werk dat zij iedere dag mogen doen. Naast de social media campagne die we al enige tijd voor DUB verzorgen creëer je hiermee een mooie combinatie van online en offline middelen. En dat is de kracht van succesvolle arbeidscommunicatie.

Met een mooie opkomst en nog mooier weer was het een geslaagde dag. Bezoekers waren enthousiast… en wij ook!

Of we dan nu klaar zijn?

Absoluut niet, want social media gaat altijd door! En arbeidsmarktcommunicatie ook. Samen met DUB hebben we een plan gemaakt hoe we er voor kunnen zorgen dat volgers ons blijven volgen en dat de

juiste werkzoekenden, ofwel de ‘missing pieces’ uiteindelijk aankloppen bij DUB.

Meer weten over arbeidsmarktcommunicatie? Neem gerust een keer contact op.