Het wordt drukker en drukker op onze planeet. In 2050 telt de aarde zo’n negen miljard bewoners en dat is zo’n twee miljard meer dan nu. De welvaart neemt toe, en dat geldt dus ook voor de vraag naar voedsel.

Willen we voedselzekerheid garanderen, dan zullen we écht efficiënter om moeten gaan met grondstoffen en energie. En moeten we voedselverspilling beperken. Bijna een derde van alle voedingsmiddelen gaat ergens in de keten verloren, of wordt slecht benut. Dat is een onvoorstelbaar hoge berg aan kostbare voeding. Voor de helft hiervan is de consument verantwoordelijk. Gemiddeld mikt iedere burger jaarlijks vijftig kilo voedsel in de grijze kliko.

Zoeken naar andere oplossingen

Het heeft even geduurd, maar we lijken eindelijk onze ogen te openen voor deze problematiek. Steeds meer organisaties binnen de agrifoodsector zoeken intensief naar andere oplossingen. Anders produceren, anders consumeren, andere ketens en andere kringlopen. Een andere voedselketen, dus. Korter bijvoorbeeld: van global naar local.

Bij Groep5700 houden we ons intensief bezig met dit thema. Gaan we graag samen de uitdaging aan. We krijgen er energie van, net als van goede voeding. En door de voedselketen slimmer te benaderen, blijft dat ook in de verre toekomst zo.

 

  • Marcel Zijp
    Marcel Zijp
    Marketing
  • Marloes van der Loo
    Marloes van der Loo
    Communicatie & Organisatie
Marcel Zijp
Marketing

In zijn spaarzame vrije uren stapt onze bezige marketeer Marcel graag op zijn ultralichte racefiets om kilometers weg te trappen. En hoewel hij zijn stalen carbon ros meestal over de vlakke Brabantse wegen stuurt, gaat zijn hart sneller kloppen van klimmen. Hij wil namelijk altijd boven op die berg komen. Niet alleen, maar samen met de klanten van Groep5700. Maar om op een hoger niveau te komen, moet je keuzes maken en belangrijke vragen beantwoorden. Wat is nu echt belangrijk? Wat vraagt de markt nu en in de toekomst van ons? Welke keuzes maken we?  Duidelijkheid bieden, richting geven en vasthouden. Samen bergop gaan. Eigenlijk is het net wielrennen.

marcel

Marcels bagage

Marcel studeerde bedrijfskunde en zootechniek in Wageningen en later (inter)nationale marketing en MBA. Hij werkte voor Groep5700 bij beursgenoteerde bedrijven in pharma en food als verantwoordelijke voor sales, marketing en later algemeen management.

Marloes van der Loo
Communicatie & Organisatie

Marloes maakt zo langzamerhand deel uit van de inventaris van Groep5700. Maar vastgeroest is ze zeker niet. Daarvoor is ze veel te energiek. Het specialisme van de creatieve Marloes is dat ze eigenlijk alles kan en weet. Organiseren, regisseren, processen bewaken, uitvoeren, waterpoloën en zelfs photoshoppen gaat haar goed af. Ook is Marloes misschien wel de belangrijkste drijvende kracht achter de wekelijkse vrijmibo op ons kantoor of terras. Het feit dat Marloes als een van de weinige collega’s op vrijdagmiddag nog op kantoor is, heeft daar wellicht iets mee te maken, maar dat doet aan haar onmisbaarheid niets af.

Marloes’ bagage

Marloes studeerde hbo Communicatie in Tilburg en daarna Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze is voorzitter van de Jeugd3daagse in Aarle-Rixtel en zit in de pr-commissie van de lokale carnavalsvereniging.marloes