Actueel

20 maart 2017

Storytelling in Central Park

Een paar maanden geleden was ik in New York. Mijn vrouw, mijn zoon, een vriendinnetje en ik hadden een appartement in Upper West Side, vlakbij Central Park. De laatste dag was het prachtig weer en het park stroomde vol met een keur aan mensen. Een smeltkroes, echt! Het was nog voor het tijdperk Trump, we liepen door de nadagen van Obama. De wereld was mooi, het zonnetje prikte zachtjes in onze huid. We kwamen langs […]
3 maart 2017

Ga uit van je eigen kracht en wees eerlijk!

Onlangs werd ik positief verrast door een nieuwe reclame van Samsung. In september 2016 riep Samsung een type toestel massaal terug. Dit naar aanleiding van een aantal incidenten waarbij de accu van een bepaald type toestel ‘licht’ ontvlambaar was. Zie ook hieronder de inleiding van het persbericht: Samsung heeft de verkoop van de Galaxy Note 7 tijdelijk stopgezet en roept verkochte toestellen terug. De actie is begonnen vanwege incidenten waarbij de accu van het toestel […]
16 februari 2017

Liedjes maken herinneringen los

Elke keer weer als we een workshop storytelling geven, vind ik het spannend hoe mensen het zullen ervaren. Gaan ze geïnspireerd de deur uit? Willen ze graag verhalen op gaan halen bij collega’s of bij klanten? Laatst nog, gaven we bij een bank aan medewerkers een workshop. We begonnen met de vraag ‘bij welk liedje heb je een speciale herinnering?’. De mooiste en meest verdrietige momenten worden gedeeld. Zoals de openingsdans op haar ultieme trouwdag, […]
10 februari 2017

Bedrijven worden uitgevers: de lancering van Appie Today

Appie Today: de nieuwe social zender van Albert Heijn. Zo werd het nieuwe YouTube-kanaal van de supermarktgigant afgelopen 1 februari gelanceerd. Gemaakt voor en door klanten en medewerkers. Met een dagelijkse stroom aan vlogs, informatieve video’s en andere reportages en series, zijn ze de eerste supermarkt die televisie maakt. Gaan die over de aanbiedingen van de komende week? Neen. Denk aan eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt. Waarom begint […]
1 februari 2017

Doe maar gewoon…

Het aftellen hoeft niet meer. De carnaval is voor mij al een tijd bezig. Als lid van de PR-commissie van de Keiebijters vier ik verlengd carnaval. Over een paar weken mogen we weer écht, en dan is het weer wachten met je anders voordoen tot november. Of gaan we er gewoon mee door? Je anders voordoen Minions, Trumps en indianen zullen over een paar weken de straten van (Zuid)-Nederland kleuren. Iedereen heeft lekker een excuus […]
3 januari 2017

Fantastische content

Leuk, fantastische content, maar wanneer kom je nou tot de beste content? En wat zijn veelgemaakte fouten? We moeten onze lezers activeren, raken, ze beïnvloeden, betrokken maken. Onderdeel uitmaken van hun levens, hun dagelijkse timeline, hun gesprekken. We lazen vorig jaar Epic Content van goeroe Joe Pulizzi. Dit zijn z’n belangrijkste tips, aangevuld met onze opmerkingen. Fantastische content De zes principes van fantastische content: Voorzie in een behoefte. Je content moet van nut zijn voor […]
19 december 2016

Liefde voor het vak

Ik zit in mijn degelijke Duitse auto, rij over de Belgische landwegen en hoor een discussie over de verplichte inburgeringscursus voor migranten bij ons Nederland. Meer dan 50% heeft de toets niet gehaald. Het moet strenger, meer regels, zwaardere sancties. Het verkopen van ons Nederlandse gedachtegoed In gedachten denk ik terug aan de middelbare school. Ik was jong en alles was nieuw. Wilde leren en begrijpen hoe die wereld in elkaar zat. Met sommige vakken […]
1 december 2016

Het congres Contentmarketing: mijn geleerde lessen

Onlangs mocht ik een dag op pad om me nog dieper onder te dompelen in het fenomeen contentmarketing. Een geluk bij een ongeluk (letterlijk). Mijn collega Perry zou eigenlijk gaan. Nadat hij in 2015 ook al verstek moest laten gaan, brak hij deze keer een paar dagen voor het congres zijn been. Pech voor Perry, geluk voor mij. Op naar de Jaarbeurs in Utrecht. Graag wil ik met jullie enkele inzichten delen die ik tijdens […]
30 november 2016

Content maken. Wat werkt? Deze zeven ingrediënten!

Belangrijk: Create content so good people want to share them on their own. Niet het aantal fans; met name interactie bepaalt bereik! Structureel content maken die werkt, die dus betrokkenheid genereert, betekent dat je de juiste balans moet vinden. Maar wat werkt? Wat levert reacties, likes, shares etc. op? Groep5700 werkt al jaren met deze zeven wetmatigheden: Inspireer mij/help mij: tips, kennis delen. Inspireren. Vermaak mij: puzzels/raadsels, humor, nostalgie. Ik ben bijzonder: bijvoorbeeld Facebookers een […]
16 november 2016

Getallen, getallen en nog eens getallen…

Het is weer november. Het moment om de budgetten af te tikken. Boardroom-meetings; nog donker als we binnen komen en weer donker als we naar buiten gaan. Spreadsheets en draaitabellen vliegen over het scherm. Het duizelt me. Koffie.